2326-06 Aszepszis- antiszepszis, munkavédelem, környezetvédelem modul szóbeli vizsgafeladatai
1. feladat
Lakóhelyén nagy ellentéteket váltott ki a szelektív hulladékgyűjtők kihelyezése. A polgármester felkéri mint egészségügyi dolgozót, hogy beszéljen az emberekkel a szelektív hulladékgyűjtésről, érveljen a környezetvédelem mellett. Tájékoztassa a megjelenteket a környezetvédelemről és a szelektív hulladékgyűjtés fontosságáról!
A tájékoztató során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a környezetvédelem fogalma, tárgya, feladata
- a környezetvédelem jogi szabályozása
- a környezetvédelem módszerei, eszközei, területei
- szelektív hulladékgyűjtés szabályai
2. feladat
Munkahelyén az Ön feladata a tanulók oktatása. Tájékoztassa őket a műszerek fertőtlenítésének szabályairól!
A tájékoztató során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a mikroorganizmusok életjelenségei, szaporodásuk, szaporodásuk feltételei
- a mikroorganizmusok szaporodását gátló kémiai, fizikai hatások
- oldatok, vegyszerek kiválasztásának szempontjai eszközök fertőtlenítésére
- oldatok készítése, fertőtlenítési eljárások
- műszerek előkészítése fertőtlenítéshez
- eszközök, műszerek, beavatkozások eszközeinek sterilezési módjai, sterilitás ellenőrzése
3. feladat
38 éves húsbolti eladó varratszedésen volt a sebészeti szakrendelőben, de izgalmában elfelejtette az ott kapott információkat. Öntől kér tanácsot. Tájékoztassa a beteget a sérülés kezelésének otthoni szabályairól!
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- sebek fajtái és a fertőzések viszonya
- sebváladékozás és a fertőzés veszély
- a fertőzések megelőzésének módjai, eszközei
- szövődmények megelőzésének fontossága
- veszélyes hulladékok kezelése
4. feladat
Nem egészségügyi végzettségű munkatársa gyermeke lázas, hasmenése van. Ő bejött dolgozni, és arról számol be, hogy „valamilyen fertőzésre gyanakodnak az orvosok” a lányánál. Tájékoztassa munkatársát a gyakori kézmosás jelentőségéről és a higiénés szabályok betartásáról!
A tájékoztató során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a fertőzések terjedési módjai, testváladékok, mint fertőzőforrások
- a fertőtlenítés eszközei, módszerei
- a test és különböző felületek higiéniája
- a higiénét létrehozó mechanikus kémiai eljárások, módszerek, eszközök
- vegyszerek alkalmazása a kórokozók számának csökkentésére
5. feladat
Szomszédja mediterrán országban töltötte szabadságát, ahol hepatitis A fertőzést kapott. Jelenleg lábadozik. Tanácsot kér Öntől. Tájékoztassa a beteget az otthoni fertőtlenítés szabályainak betartásáról és a higiénés környezet kialakításáról!
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a fertőzések terjedési módjai, testváladékok, mint fertőzőforrások
- a fertőtlenítés eszközei, módszerei
- a test és a különböző felületek higiéniája
- a higiénét létrehozó mechanikus kémiai eljárások, módszerek, eszközök
- vegyszerek alkalmazása a kórokozók számának csökkentésére
6. feladat
Egyik munkatársának közeli hozzátartozója tüdő tbc megbetegedésben szenved. Munkatársa Öntől kér tanácsot. Tájékoztassa kollégáját az otthoni váladékfelfogó eszközök használatáról, tisztításáról, fertőtlenítéséről, higiénés környezet kialakításáról!
A tájékoztató során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a mikroorganizmusok életjelenségei, szaporodásuk, szaporodásuk feltételei
- a fertőzések terjedési módjai, testváladékok, mint fertőzőforrások
- fertőtlenítés, tisztítás módszerei
- oldatok készítése, fertőtlenítési eljárások
- a higiénét biztosító mechanikus kémiai eljárások, módszerek, eszközök
7. feladat
Munkahelyén az Ön feladata a tanulók oktatása. Tájékoztassa őket a zsiliprendszer fontosságáról a sterilitás szabályainak betartásáról!
A tájékoztató során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a sterilitás biztosításának feltételei
- a zsiliprendszer felszerelése
- fertőzések kivédése, steril környezet biztosítása
- a kórokozók virulenciája, steril környezetbe történő bekerülése esetén a szervezetre gyakorolt hatása
- protokoll a sterilitás fenntartása érdekében
8. feladat
Szomszédjában élő, 80 éves agyvérzésen átesett beteg hozzátartozója kér tanácsot Öntől.
Tájékoztassa a hozzátartozót az otthoni váladékfelfogó eszközök használatáról, tisztításáról, fertőtlenítésének szabályairól, a szervezet és a mikroorganizmus találkozásának lehetséges következményeiről!
A tájékoztató során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a mikroorganizmusok csoportosítása, életjelenségei, szaporodásuk, szaporodásuk feltételei
- a fertőzések terjedési módjai, testváladékok, mint fertőzőforrások
- fertőtlenítés, tisztítás módszerei
- oldatok készítése, fertőtlenítési eljárások
- a higiénét biztosító mechanikus kémiai eljárások, módszerek, eszközök
9. feladat
Munkahelyén eszközök sterilezését kell elvégeznie. Magyarázza el a szakmai gyakorlatát töltő tanulónak, hogy az aszepszis, antiszepszis szabályainak betartása miért szükséges! Készítsen ismertetőt az adott munkaterületre az aszepszis, antiszepszis szabályainak betartásáról!
A feladat megválaszolása során az alábbi szempontokra térjen ki:
- az aszepszis és antiszepszis fogalma
- a sterilitás, sterilizálás fogalma
- a steril munka fogalma, feltételei, műveletei
- protokoll a sterilitás fenntartása érdekében
- egyszer használatos eszközök
- eszközök, műszerek, anyagok sterilizálhatósága, sterilizáló eljárások
- steril anyagok tárolása, szállítása, sterilizálás ellenőrzése
10. feladat
A műhelybe gennyes, váladékozó lábszársebbel érkezik az egyik karbantartó. Tájékoztassa munkatársát az alapvető higiénés szabályokról, betartásukról és a fertőzés továbbterjedésének megakadályozásáról!
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- fertőző betegségek csoportosítása, fertőző forrás, a megelőzés módjai
- a fertőzések terjedési módjai, testváladékok, mint fertőzőforrások
- a test és különböző felületek higiéniája
- a higiénét létrehozó mechanikus kémiai eljárások, módszerek, eszközök
- szövődmények megelőzése, fertőzések kivédése, steril eszközök alkalmazása
11. feladat
Egyik hozzátartozóján a hepatitis jeleit mutató sárgaság tünetei jelentkeznek. Betegségét klinikai vizsgálatok igazolják. Tájékoztassa a rokonát az izoláció szerepéről és a környezetében élők megóvásáról!
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a fertőzések kialakulásának lehetőségei
- a fertőzések terjedési módjai
- kiemelt fertőzési lehetőségek /leggyakoribb fertőző betegségek/
- a fertőzések megelőzésének módjai, eszközei
- az izolálás módjai, eszközei
12. feladat
Munkahelyére új dolgozót vesznek fel és Önre bízzák, hogy tájékoztassa kollégáját a munka-, tűz-, környezetvédelmi és egészségvédelmi szabályokról! Tájékoztassa kollégáját, hogy munkahelyén milyen munka-, tűz-, környezetvédelmi és egészségvédelmi szabályokat kell betartania!
A tájékoztató során az alábbi szempontokra térjen ki:
- munkavédelem feladata, fő területei
- az egészséges munkakörülmények szempontjai az egészség védelmében, egyéni védőeszközök alkalmazása
- munkavédelmi eljárások az egészségügyi ellátó rendszerekben
- tűzvédelmi jogszabályok és rendelkezések
- tűzvédelmi feladatok, teendők tűz és robbanás esetén
- az egészségügyi ellátó rendszerek tevékenységéből származó környezetszennyező anyagok kezelése, ezekre vonatkozó előírások, szabályok
13. feladat
Munkahelyén az Ön feladata a tanulók oktatása. Az oktatás témája az eszközök fertőtlenítése. Tájékoztassa a tanulókat az eszközök fertőtlenítésének szabályairól, a fertőzések megelőzésének módjairól!
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a mikrobiológia tárgya, felosztása
- a mikroorganizmusok csoportosítása, jellemzői
- aktív-, passzív immunizálás
- oldatok készítése, fertőtlenítési eljárások
- eszközök előkészítése fertőtlenítéshez, fertőtlenítés, tisztítás kézi módszerrel
- beavatkozások eszközeinek sterilezési módjai, sterilitás ellenőrzése
14. feladat
Ismerősénél gégedaganat műtéti eltávolítása miatt tracheostomát végeztek. A kanül környékén a bőre piros, váladékos. Tájékoztassa a beteget a kanülcsere kapcsán betartandó higiénés szabályokról!
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a fertőzések terjedési módjai, testváladékok, mint fertőzőforrások
- a fertőtlenítés eszközei, módszerei
- a test és különböző felületek higiéniája
- a higiénét biztosító mechanikus kémiai eljárások, módszerek, eszközök
- vegyszerek alkalmazása a kórokozók számának csökkentésére
15. feladat
Frissen diagnosztizált cukorbeteg naponta 2x inzulin öninjekciózásra szorul. Tájékoztassa a beteget a sterilitás szabályairól, betartásáról és az eszközök használatáról!
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a sterilitás fogalma, sterilitás biztosításának feltételei
- steril környezet, eszközök alkalmazása, a steril munka fogalma, műveletei
- szabályok a sterilitás fenntartása érdekében
- az eszközök sterilen tartásának módjai, steril használatuk
- szövődmények megelőzése, fertőzések kivédése, steril eszközök alkalmazása
- steril anyagok, eszközök tárolása, szállítása
- sterilitás ellenőrzése
16. feladat
Munkatársa hozzátartozója 48 éves, tüdő tbc megbetegedésben szenved. Tájékoztassa munkatársát az egyéni védőeszközök alkalmazásának szabályairól!
A tájékoztató során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a fertőző megbetegedések előfordulása a népesség körében
- a fertőzések terjedési módjai, testváladékok, mint fertőzőforrások
- a fertőzések megelőzésének protokollja
- az egyéni védőeszközök használatának ismerete különböző beavatkozásoknál
17. Feladat:
Munkahelyére új dolgozó érkezik. Tájékoztassa új munkatársát a munkahelyre vonatkozó általános és speciális előírásokról!
A tájékoztató során az alábbi szempontokra térjen ki:
- munkahelyi ártalom fogalma
- munkaruha, védőfelszerelés meghatározása, helyes használata
- az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményei
- beavatkozások során felmerülő kockázati tényezők, kockázatok kivédése
- munkahelyi higiénés ártalmak negatív hatása a szervezetre
18. feladat
Munkahelyén a fizikai, kémiai sterilizálási eljárásokról kell előadást tartania az intézménylátogatásra érkező tanulók részére. Készítse el az előadás rövidített változatát!
Az előadás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a mikroorganizmusok életjelenségei, csoportosításuk, szaporodásuk, szaporodásuk feltételei, szaporodásukat gátló kémiai, fizikai hatások
- a szervezet és a mikroorganizmus találkozásának lehetséges következményei
- a sterilitás, sterilizálás fogalma, a sterilizálás módjai, sterilitás biztosítása, steril környezet, eszközök, műszerek, felületek
- eszközök, műszerek, anyagok sterilizálhatósága, steril eszközök alkalmazása
- a kórokozók virulenciája, steril környezetbe történő bekerülése esetén a szervezetre gyakorolt hatása
19. feladat
Munkahelyén önre bízzák, hogy világosítsa fel az ott szakmai gyakorlatukat töltő tanulókat a munka-, tűzvédelmi szabályokról.
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki!
- tűzvédelmi jogszabályok és rendelkezések
- tűz- és robbanásveszélyes anyagok, tárolásuk, használatuk előírásai, protokollok szerinti munkavégzés
20. feladat
Munkahelyén Önt bízzák meg, hogy az új dolgozónak ismertesse az intézményben alkalmazott tűz- és robbanásveszély megelőzésére vonatkozó protokollt. Tájékoztassa kollégáját!
A tájékoztató során térjen ki az alábbi témakörökre:
- tűzvédelmi jogszabályok és rendelkezések
- tűz- és robbanásveszélyes anyagok csoportosítása, tárolásuk, használatuk előírásai, protokollok szerinti munkavégzés
- tűzveszélyességi osztályok, osztályba sorolás
- tűzveszélyes tevékenységek
- teendők tűz és robbanás esetén, riasztás, tűzoltás eszközei, a riasztás eszközeinek használata
21. feladat
Munkahelyén influenzajárvány idején a technikai személyzet több tagja megbetegedett. Tájékoztassa még egészséges munkatársait a fertőzés megelőzéséről, terjedésének megakadályozásáról!
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- kórokozók fertőző képessége, a fertőzések terjedési módja
- aktív-, passzív immunizálás, védőoltások
- fertőzés megelőzésének aspecifikus módjai
- járványok kialakulásának lehetőségei, megelőzés egyéni és intézményes szempontjai
- munkavédelmi előírások a fertőzés megakadályozásában
22. feladat
Szomszédjában egy cukorbeteg gyermek él. Szülei Öntől kérnek tanácsot az öninjekciózás során felhasznált eszközök megsemmisítéséről. Tájékoztassa a szülőket az előírásokról!
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- környezetszennyező anyagok és hatásuk az egyénre és a környezetre
- veszélyes hulladéknak minősített anyagok az egészségügyben
- az egészségügyi ellátó rendszerek tevékenységéből származó szennyező anyagokra vonatkozó előírások, szabályok
- beavatkozások során felmerülő kockázati tényezők, kockázatok kivédése
- a dolgozók védelme a veszélyes hulladékok kezelése során
23. feladat
Munkahelyén tűzriadó gyakorlatot végeznek. Ismertesse a teendőket tűzriadó esetén kollégáival!
Az ismertetés során az alábbi szempontokra térjen ki:
- tűzvédelmi jogszabályok és rendelkezések
- tűzvédelmi oktatás, oktatásra kötelezettek
- tűzvédelmi utasítás, tűzriadó terv
- riasztás, tűzoltás eszközei, a riasztás eszközeinek használata
- tűzoltóság feladatai
24. feladat
Szakközépiskola 11. évfolyamán előadásra kérik fel az egészségügy és a környezetvédelem kapcsolatáról! Tervezze meg, majd tartsa meg előadását!
Az előadás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a környezetvédelem fogalma, szerepe
- az ivóvíz és az egészség
- élelmiszerbiztonság
- éghajlat változás hatása az emberi szervezetre
- légköri szennyeződések hatása
25. feladat
Ismerőse érdeklődik Öntől a foglalkozás egészségügyi szakápolói képesítésről. Tájékoztassa az érdeklődőt a foglalkozás egészségügy feladatiról, tevékenységéről és a szakápoló szerepéről.
Tájékoztatása során az alábbi témaköröket érintse:
- a foglalkozás-egészségügyi szolgálat preventív, megelőző szerepe
- az egészséges munkakörnyezet kialakításának jelentősége
- a munkahelyi megterhelés (fizikai, szellemi, lelki) és a munkakörnyezeti kóroki tényezők (fizikai, kémiai, biológiai, pszichoszociális, ergonómiai) egészségre gyakorolt hatása
- veszélyhelyzetek megelőzése
- szakápolói feladatok
Forrás: http://www.efeb.hu/public/vizsgaszervezes/