Egészségügyi tananyagok mindenkinek

“A kialakult betegséget kezelni olyan, mintha az ember akkor kezdene kutat építeni, amikor már megszomjazott.”


Interakció az egészségügyi ellátásban

20. kidolgozott tétel


Kollégája hosszú évek óta dolgozik az egészségügyben, mindennap fásultan érkezik és gépiesen végzi a munkáját. A betegekkel/kliensekkel, munkatársaival türelmetlen.

Vázolja fel milyen pszichés történések állhatnak viselkedése hátterében! Kezdeményezzen beszélgetést munkatársával! A beszélgetés során az alábbi területeket érintse: Burn-out szindróma jellemzői, a kiégés okai, tünetei, hajlamosító tényezők, kialakulásának fázisai, a kiégés megelőzése, feloldása, segítő és gyógyító beszélgetés célja, önsegítő technikák

 

A kiégési tünet együttes ( Bournout szindróma)


Fogalma: krónikus emocionális megterhelések, stresszek során fellépő fizikai, emocionális, mentális kimerülés.


Jellemzői:

  • Krónikus fáradtság, alvászavar (fizikai/mentális kimerülés)
  • Emocionális kimerültség, szorongás,
  • Elhanyagoltság, reménytelenség érzése, távolságtartás a többiekkel szemben, lelkesedés hiánya a munkával és az élettel szemben)
  • A saját munka effektivitásának egyre erőteljesebb megkérdőjelezése, szakmai inkompetencia érzése, reménytelenség, csökkent produktivitás.

Oka:

-         érzelmi túlterheltség

-         bizonyos személyiségjegyek hajlamosítanak

-         kliensközpontú orientálódás


Brodski és Becker 5 fázisba sorolta a kiégés folyamatát.


1. Idealizmus szakasza:

- nagy lelkesedés a szakmájért

- kliensért való intenzív fáradozás

- kollégákkal való intenzív kapcsolattartás

- az egyén a személyiségét tartja legfontosabb munkaeszközének

- a segítő saját szükségletei összekeverednek a kliensével


2. Realizmus szakasza:

- szakmájával elkötelezett

- együttműködés a kollégákkal

- nyitottság


3. Stagnálás vagy kiábrándulás szakasza:

- csökken a teljesítőképesség, érdeklődés, nyitottság


4. Frusztráció szakasza:

- szakmájukban visszahúzódnak

- klienseket becsmérlik

- a kliens egyre idegesítőbb számára


5. Apáthia (közönyösség) szakasza:

- minimumra korlátozódik a klienssel való interakció

- a szakmai munka sematikusan történik

- kollégákat elkerüli, a helyzet megváltozásának lehetőségét elveti


A Bournout szindróma öndiagnózis.


A segítő szakmában időnként meg kell állni és megfogalmazni:

-         mi tart a pályán

-         mit jelent a segítés

-         hogyan látnak engem a kliensek, kollégák

-         a kiégés fenti szakaszában hol tartok


A Bournout szindróma a segítő foglakozás rizikófaktora.


A Bournout szindróma terápiája


1. Prevenció


a) Általános motiváció

- személy fontosságának és jelentőségének éreztetése

- szakmai fejlődés lehetősége, pl. továbbképzés

- esetmegbeszélés, szupervízió (a segítőnek szerveznek terápiát)

- anyagi, erkölcsi megbecsültség (jutalmat kap)


b) Személyes motiváció

- szakma választásának átgondolása

- ne külső ráhatásra válasszon

- spontán emocionális segítőkészség (valaki alapból legyen segítőkész)


2. Intervenció (beavatkozási technikák a segítő részére)

- megküzdési stratégiák

- szorosabbra fűzi a személyzeten belüli támogató, feszültség csökkentő kapcsolatokat


3.Krízisintervenció

– terápia a személyiség részére











Weblap látogatottság számláló:

Mai: 272
Tegnapi: 470
Heti: 742
Havi: 3 341
Össz.: 4 894 699

Látogatottság növelés
Oldal: Interakció az egészségügyi ellátásban 20. tétel
Egészségügyi tananyagok mindenkinek - © 2008 - 2024 - egeszsegugy.hupont.hu

A honlap magyarul nem csak a weblap első oldalát jelenti, minden oldal együtt a honlap.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »