Nevelés és nevelői attitűdök
A nevelés céltudatos személyiségfejlesztés, amely a gyermek egész életére kiterjed, és pozitv változást igyekszik előizézni.
Helyi megközelítés szerint:
- családban
- óvodában
- iskolában
Figyelembe kell venni:
- életkort
- egyéni sajátosságokat
A családi nevelés is beilleszkedik a nevelési folyamat egészébe.
Feltételei:
- szülők kiegyensúlyozott kapcsolata
- gyermek iránti szeretet, bizalom
- biztonságot nyújtó, követelményeket adó légkör
- nevelési mód rugalmassága, nyitottsága
Attitűd: magatartás, viselkedés
Ranschburg- féle nevelői attitűdök
1. Meleg- engedékeny
- optimális
- szereti a gyermeket és engedi érvényesülni
- széles hatáskört enged
- teljes a bizalom
- gyermek tapasztalatokat szerez,à megtanulja, viseli a következményeket
2. Meleg- korlátozó
- túlféltés
- kevés bizalom a gyermekkel szemben
- önállótlan magatartáshoz vezet
3. Hideg- engedékeny
- magára hagyás
- kevés szeretet
- erős a gyermekben a vágy a féltésre, ezért agresszióval keres biztonságot
- kriminális, antiszociális útra léphet
4. Hideg- korlátozó
- elégedetlen a gyermekkel a szülő
- gyermek bátortalan, bizonytalan
- büntetéstől való félelem
- gyermek neurotikus személyiséggé válhat
Kozéki Béla féle nevelői attitűdök
Szempontjai:
- szülői érzelem (hideg- meleg)
- nevelés ereje (erős- gyenge)
- korlátozás, védelmi helyzet (nyílt, zárt)
Pl.:
Harmonikus
- meleg- nyílt-erős
- meleg családi légkör
- nem korlátoznak a szülő követelmények
- szülői korlátozás megfelelő
Túlvédő
- meleg- zárt- gyenge
- nagyfokú szeretet
- szülői aggodalom
- szülők helyette cselekednek, nem érte
- érzékeny, önállótlan, indulatait elfolytja
Elhanyagoló
- hideg- nyílt- gyenge
- nincs szülői támasz
- gyermek nem ismer szeretete, korlátozást
- gyenge fékrendszerà sodródik
Diszharmonikus
- hideg- zárt- gyenge
- csekély szeretet
- gyermek szorong, bizalmatlan
- szülők nevelési tehetetlenségeà bűntudatà gyerek lesz a bűnbak
Drillens
- hideg- zárt- erős
- vasfegyelem
- parancsuralom
- rettegés, félelem
- parancsra tettem személyiség