Interakció az egészségügyi ellátásban
16. kidolgozott tétel
A gyakorlatra érkező tanulók segítséget kérnek a betegekkel/kliensekkel és/vagy hozzátartozókkal való gördülékenyebb kommunikáció, együttműködés érdekében.
Tájékoztassa őket azokról a témakörökről, melyek segítségükre szolgálhatnak a helyzet megoldásában! A feladat megválaszolása során az alábbi szempontokra térjen ki: verbális és nem verbális csatornák, a közlési aktust befolyásoló tényezők, a társmegismerés automatizmusai, az értő figyelem, empátia szerepe a szakmai munka során, empátia szintjei
A kommunikáció információk továbbítása és befogadása bizonyos jelrendszerben, közlés vagy közlemény.
A kommunikációs folyamat összetevői:
Feladó: - aki az üzenetet kibocsátja.
Befogadó: aki az információt befogadja.
Üzenet: a kommunikáció fő alkotóeleme, a továbbított információ tárgya.
Visszacsatolás: a befogadó visszajelzése a feladónak.
Csatorna: pl. levegő, papír, elektromágneses hullám.
Kódolás/dekódolás: átalakító folyamat, amely az információt érthető üzenetté alakítja át.
Zaj: lehet külső, fizikai jellegű, de lehet pszichés eredetű is.
Kontextus, beszédhelyzet: pl. felemelt karok egy koncerten.
Verbális jelek:
A nyelv és a nyelvi jelek (írás és beszéd) használatát értjük alatta. Fontos elkülöníteni a nyelv és a beszéd fogalmát: Nyelv a társadalom által létrehozott olyan szabályrendszer, amelyet az egyén a beszéd megalkotásakor használ. A beszéd viszont egy minden egyénre külön jellemző jelenség összefoglaló neve, amely alatt a szóbeliséget és az írást kell érteni.
Közvetett kommunikáció: tömegkommunikáció, rádió, újság, tv)
Közvetlen kommunikáció: inter és multiperszonális kapcsolatok
A non-verbális kommunikáció összetevői:
- vokális jelek: a beszélő hangja, kiejtése: hangerő, hangsúly, beszédtempó, légvételek
- arc: tekintete és a mimika. Előbbi kifejezhet örömöt, meglepetést, félelmet, haragot, szomorúságot, undort, érdeklődést
A tekintet, mind a legtöbb non-verbális jel a kommunikáció során többnyire öntudatlanul reagál az elhangzottakra. Érzéseinket, gondolatainkat arcizmaink mozgása, azaz mimikája is közvetíti
- gesztus: a non-verbális kommunikáció legkidolgozottabb jelrendszere. Ide soroljuk a fej, a kéz, a kar és a láb mozgásait. A gesztusok között már több tudatos is van
A fej gesztusai jól elkülöníthető, értelmezhető jelek: egyetértés, tagadás
A kéz és a kar mozdulatai nagyon sok jelentést hordoznak: kérés, megtagadás, hívás, figyelmeztetés, eskü, kigúnyolás, megtapsolás, áldás stb. Ezen kívül a keresztbe tett kar zárkózottságra utal, a nyitott tenyér őszinteséget, nyíltságot tükröz, a „tornyozás” a magabiztosság jele, a kéztördelés szorongás közvetítője.
Az arccal együtt vizsgálva egyéb kommunikációs üzeneteket is közvetíthet: fejtámasztás – unalom, a száj elé tett kéz – meglepődés, kimondott szó megbánása, áll simogatása – döntést mérlegelő gondolkodás
Testbeszéd: a legtöbb non verbális kommunikáció az emberi testtel van kapcsolatba,kevésbé tartjuk ellenőrzésünk alatt, mint a beszélt nyelvet, mindig a szóbeli közléssel együtt kell értelmezni
Mozgásos kommunikációs csatornák: Meghatározott izomcsoportok működtetésével történő jeltovábbítás.
Kommunikáció a testtartás révén: (végtagmozgások dinamikája, ideges mozgások, helyváltoztatás gyakorisága
Térköz szabályozás: távolság a partnerek között: pl.: intim zóna 15-45 cm, a távolság befolyásolja a látást és a hallást a kommunikáció legfontosabb érzékszerveit ( személyes zóna 46 cm- 1.22 m, társadalmi zóna: 1.22.- 3.60m, nyilvános zóna: 3.60 m felett)
Mimikai kommunikáció:
- szem – szemkontaktus (felénk irányuló érzelmi viszonyulást tükröz)
- tekintet (szimpátia, szeretet)
- elkerülő szemmozgás jelzés lehet arra,hogy nem kíván felvenni kapcsolatot,vagy
kontaktus abbahagyására
Társas megismerés
A társas megismerés problémái:
A személyészlelés folyamata
Empátia : a személyiség olyan képessége, amelynek segítségével a másik emberrel való közvetlen kommunikációs kapcsolat során bele tudja élni magát a másik lelkiállapotába, így megérez és megért a másikban olyan emóciókat, indítékokat és törekvéseket, amelyeket az szavakban nem fejez ki
- megértés, megérzés fő eszköze, saját személyiségében felidéződnek mások érzelmei, a személyiség a másikba vetíti önmagát
- beleélésà élmény feldolgozásaà értelmezés
- feltétele a társas helyzet és a közvetlen kommunikáció
- a másik ember sokféle hangulati állapota érthető meg vele
- lényege a kommunikáció, igazi tere a párbeszéd
- nem verbális kommunikáció és a metakommunikáció felfogásának és tudatosításának kifinomult és alkalmazott képessége
- minden ember képes rá, ám ez különböző mértékben jelenik meg
- gyermekkorban nagy a képesség az empátiára, majd ez folyamatosan csökken
Az empátia szintjei:
- képesség mások érzéseinek átélésére,
- másik lelkiállapotának átgondolása, felfogása,
- promotív (elősegítő) kommunikációs szint,
- képesség az ellentmondások felfedezésére, megsejtésére,
- lelki folyamatok, érzelmi állapotok megértése,
- lelki folyamatok megnyilvánulásaiból következtetni a másik kulturális közegére.
Az empátiát fejlesztő hatások
A meghallgatás szabályai a gyógyászatban:
- Értő figyelem:
- nyitottság a beteg problémáira, legyünk szakmailag felkészültek,
- megértés, türelem
- egyet nem érzést, ne nyilvánítsuk ki, mert ezzel értékítéletet mondunk betegről, ha azonban elkerülhetetlen, tapintatosság szükséges, hogy a probléma megoldására a beteg számára optimális rávezetést nyújtsunk