Interakció az egészségügyi ellátásban
17. kidolgozott tétel
Munkahelyén két munkatársa között konfliktus támad, melynek feloldására egyedül nem képesek. Segítsen nekik ebben, egyéni beszélgetés keretében! A feladat megválaszolása során az alábbi szempontokra térjen ki: konfliktusok okai, kommunikációs zavarok, konfliktus és verseny, konfliktuskezelés típusai, konfliktuskezeléshez szükséges készségek
A konfliktus
Fogalma: ellentétes vagy egymást kizáró vágyak, érzelmek egyidejű jelenléte.
Konfliktushoz vezethet bármilyen:
- egyet nem értés,
- ellentmondás,
- összeegyeztethetetlenség.
Típusai:
- intrapszichés, pl. bűntudati (nőgyógyász elve ütközik az abortusszal): a konfliktus csak az egyén belső világában játszódik le, nincs külső megnyilvánulása
- érdekkonfliktus (pénz, üzlet, hatalom szükséglet mentén alakul ki)
- értékkonfliktus, pl. élet, szerelem.
Vallási, morális, kulturális értékkülönbségek mentén alakul ki, érték a békés egymás mellett élés, tolerancia, elfogadás
Konfliktus kezelő stratégiák
1. Elkerülő (struccpolitika)
- lehet tudatos vagy tudattalan
- az egyén úgy tesz mintha nem is volna konfliktus
Részei:
- észlelés szinten: az egyén nem is észlelte a konfliktust
- kognitív szinten: az egyén megkérdőjelezi az ügy fontosságát
- viselkedési szinten: elkerülés, el sem megy, oda ahol konfliktus van, az elkerülés tettben nyilvánul meg
2. Versengő
- egyoldalúan versenyezteti álláspontját
- mások érdekeit nem veszi figyelembe
- nem válogat az eszközökben
- nem mérlegeli, milyen károkat okozhat az emberi kapcsolatokban
- önző, törtető ember
3. Együttműködő
- maximális kooperációra törekszik a másik féllel, úgy hogy mindkettőjük érdeke maradéktalanul érvényesüljön
- sok időt, kreativitás, energiát igényel
4. Kompromisszumkereső
- megegyezésre törekednek, még akkor is, ha nem tudják teljesen érvényesíteni az érdekeiket
- „közepes nyereség, kis veszteség”
- a kapcsolat fenntartását fontosabbnak tartják az ügynél
5. Alkalmazkodó
- lemond az érdekéről a kapcsolat érdekében
- a konfliktus lezárása fontosabb, mint maga az ügy
Konfliktuskezeléshez szükséges készségek:
- Önbecsülés és mások megbecsülése.
- Készség a meghallgatásra és a megértésre.
- Beleérzés képessége.
- Önérvényesítés erőszak nélkül.
- Együttműködés.
- Nyitottság és kritikai gondolkodás.
- Fantázia, kreativitás.
- Versenyszellem (vitatkozás) helyett együttműködés (odafigyelés).
- Ha meg akarjuk oldani a konfliktust, akkor az „ellenség” felé úgy kell közeledni, mintha barát volna!
Kommunikációs zavarok:
- kommunikáció bármely tényezőjében előfordulhatnak (adó,vevő)
- valamilyen okból nem jön létre teljes kommunikáció
Kóros kommunikáció: adóban jelentkezik, érzékszervi fogyatkozás okoz, pl. autizmus, értelmi fogyatékosság
Nyelvi szocializáció hiánya: finomabb zavar, oka a nem megfelelő iskolázottság és a családi szocializáció hiánya
Szóözön: fárasztó, a közlőnek nincs mondanivalója, megértést rontja, a közlő feszültséget akar levezetni
Zsargon: szűk csoport használja, ők értik csak, embereket zárnak ki a kommunikációból
Durvaság: empátia hiánya, agresszivitás megnyilvánulása
Hazugág: közlés valóságtartalma megváltozik
Gátlásosság: érzelmi élet zavaróból alakul ki
Általánosítás: agyonhasznált kifejezések, nincs saját véleménye, nem eredeti, személytelen
Kulturális eltérésekből adódó zavarok: ha nem érjük a nyelvet