Egészségmegőrzés- egészségfejlesztés- egészségnevelés
kidolgozott 14. tétel
Munkahelyére új dolgozó kerül felvételre. Önre bízzák a munkahelyi ártalmakról való felvilágosítást az új dolgozó részére. Tájékoztassa az újonnan érkezőt! Tájékoztatója során a következő szempontokra térjen ki: munkahelyi ártalom fogalma, védőfelszelések helyes használata /önmaga, beteg, hozzátartozó részére, munkaruha tisztántartásának szabályai , a munkaruha szennyeződésének lehetőségei és elkerülésük módjai, munkahelyi higiénés ártalmak a szervezetre gyakorolt negatív hatása, a foglalkozási betegségek és fokozott expozíciós esetek bejelentése, kivizsgálása, veszélyes anyagok osztályba sorolása
A foglalkozási ártalom a munkahelyen a munka környezetében fellépő, a dolgozóra ható káros hatás, amelyet azonban az ember maradó károsodás nélkül elvisel.
A foglalkozási ártalom tartós, hosszabb idejű hatása foglalkozási betegséget okozhat.
A személyi védőfelszerelések biztosítják a munkavállalók munkavégzése során a veszélyforrásokkal szembeni megfelelő védelmet:
• Feleljen meg a műszaki, esztétikai követelményeknek
• Biztosítsa magas védelmi hatásfokot és kényelmét
• A védőfelszereléseket fiziológiai tulajdonságai, valamint használatának alapján minősíteni kell
• A kezelési utasításuk tartalmazza a védőfelszerelés rendeltetését és élettartamát
• Kihordási idő nincs
Csoportosítás:
• Fejvédő eszközök-arcvédő eszközök-szemvédő eszközök
• Hallásvédő eszközök-légzésvédő eszközök
• Felső végtag védelme-test védelem-láb védelem
A 65/1999. (XII. 22.) EüM sz. rendelet alapján a munkáltatónál a munkakörülmények, a munkahelyek, a munkaeszközök és a technológia ismeretében kell egyéni védőeszközt biztosítani a dolgozóknak.
A védőeszközt a munkába álláskor illetve az ártalom megjelenésekor biztosítani kell. Ez
munkabiztonsági szaktevékenység. Ha a munkáltató az előírt és szükséges egyéni védőeszközt nem biztosítja, a dolgozó jogosult a munkát megtagadni, egyidejűleg köteles a veszélyeztetésre a munkáltató figyelmét felhívni.
A dolgozó köteles a részére biztosított egyéni védőeszközt az ártalom fennállása esetén
rendeltetésének megfelelően használni. A használat ellenőrzése a munkahelyi vezető feladata. A használat elmulasztása esetén a dolgozót a munkavégzéstől el kell tiltani. Az egyéni védőeszközök rendeltetésszerű használatára a dolgozókat ki kell oktatni, a használatot be kell gyakoroltatni. Ez a munkahelyi vezető feladata.
Egyéni védőfelszerelés, védőeszköz helyett pénzbeli megváltás nem adható. A védőruha, egyéni védőfelszerelés személyhez kötött, kihordási ideje nincs.
A dolgozók részére kiadott védőruhák, egyéni védőfelszerelések a munkáltató tulajdonát képezik, nyilvántartásuk a munkáltató feladata. A dolgozók kötelesek jelenteni vezetőjüknek, ha a részükre kiadott védőruha, egyéni védőfelszerelés használatra alkalmatlan. A munkahelyi vezető dönt arról, hogy a dolgozó által használt védőruha, egyéni védőeszköz további használatra alkalmas-e.
Amennyiben további használatra alkalmatlan, köteles intézkedni a védőruha pótlásáról, cseréjéről. A használhatatlan védőeszközök selejtezése a munkahelyi vezető feladata.
Csak minősített egyéni védőeszközt, védőfelszerelést szabad beszerezni és alkalmazni. A tisztítást, a fertőtlenítést csak arra szakosodott szervezet (szolgáltató) végezheti, ezt követően az eszköz minőségét ismét tanúsítani kell. A védőruha, védőfelszerelés megóvásáról, napi karbantartásáról a dolgozó tőle elvárható módon köteles gondoskodni.
Munkaruha tisztántartása
Egyéni védőeszközök:
- védőköpeny ruha
- gumikesztyű
- szemüveg
- védőkötény
- maszk
- védősapka
- orr-száj kendő
- lábzsák
Tisztántartás szabályai:
1x használatos eszközöket használat után a megfelelő hulladékgyűjtőkbe ledobjuk
- Orr- száj kendőt legalább naponta cserélni
- A műanyag többször használatos eszközöknél használat után megfelelően fertőtlenítsük
Munkaruha:
- Mosását, ha lehet, akkor a munkahelyen oldjuk meg
- Otthoni tisztításnál fontos a fertőtlenítés és az egyéb más ruháktól valló külön kezelés
A foglalkozási megbetegedések bejelentése:
• Rendszeresített nyomtatványon az ÁNTSZ –hez 24 órán belül a diagnózis felállítását követően
• Halálos kimenetelű, ill. ugyanazon munkahelyen 5 vagy több munkavállalót érintő azonos,
Egy időben kialakult heveny foglalkozási betegség esetén szóban azonnal és írásban 24 órán
belül
• A bejelentés megtörténtét és keltét a kórismeret feltüntetésével a dolgozóról vezetett
nyilvántartásban rögzíteni kell.
• Az ÁNTSZ a bejelentést nyilvántartásba veszi és erről a bejelentőt 3 napon belül értesíti.
A foglakozási megbetegedés kivizsgálása:
• Az ÁNTSZ szervei vizsgálják ki
• A vizsgálatba bevonhatók az érdekképviseletek és szükség esetén más hatóságok is
A vizsgálati lapnak tartalmaznia kell:
• A bejelentés azonosítását
• A munkavállaló előző munkahelyein esetleg előforduló kóroki tényezőket
• A kóroki tényezők műszeres vizsgálatának megtörténtét
• A valószínűsíthető okokat
• Előzetes orvosi alkalmassági vizsgálatokat
• A dolgozó magatartása hozzájárult-e a megbetegedés kialakulásához
• A kivizsgálást követő intézkedéseket
• A kivizsgálás tapasztalatainak részletezését
• A vizsgálati lap egy példányát megkapja az OMFI (Országos Munkahigiénia és Foglalkozás-egészségügyi Intézet)
Veszélyes anyagok osztályba sorolása
1. számú melléklet a 44/2000. (XII. 27.) EüM rendelethez
A veszélyes anyagok osztályba sorolása
1. Az anyagok veszélyesség szerinti osztályozásának szempontjai
E rendelet szerint veszélyesek a Kbtv. 3. § (1) bekezdésében meghatározott sajátosságokkal bíró anyagok.
E sajátosságok szerint történik az anyagok veszélyesség szerinti osztályozása.