Interakció az egészségügyi ellátásban
13. kidolgozott tétel
Szeptember elején, iskolai közösségben, csoporton belüli villongások, erőviszonyok felmérése zajlik a társak között. Szülői értekezlet előtt beszélgetés alakul ki a szülők között. Nyilvánítson véleményt a helyzet pszichológiai hátteréről!
A beszélgetés során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a csoporton belüli tagolódás
- csoporttagok egymáshoz való viszonya
- csoporttagok egymást erősítő tényezői
- szerepek, szerepkonfliktusok
___________________________________________________________________________
Csoporton belüli tagolódás:
Szerepek a csoportban
§ formális és informális vezető
§ a szakértő
§ a megmondó ember
§ a feszültségoldó (vicces)
Csoporton belüli differenciálódás
§ Sztár-helyzet - az egyéni érdek érvényesül a csoportérdek felett
Attitűd szerint:
1. Konstruktív – pozitív (építő)
- Kezdeményező
- Véleménynyilvánító
- Kérdező
- Informátor
- Szabályalkotó
- Általánosító
- Engedelmeskedő
2. Destruktív – negatív (romboló)
- Akadékoskodó
- Vetélkedő
- Mindentudó
- Hírharang
A csoportok egymáshoz való viszonya:
A VEZETŐ Jellemzői: kapcsolatorientált vagy teljesítményorientált
A vezető és a csoport (a csoportba került vezető és a csoport viszonya, vezetői magatartások)
- parancsoló
- Tulajdont megszerző (A mindkét esetben a vezető látszólag erősebb, mint a csoport tagjai, de valójában gyengébb, mert alkalmazkodni kényszerül a csoport tradícióihoz, tevékenységeihez)
- A vezető: elfogadja a tradíciókat és megváltoztatja azokat
- A csoport: elfogadja a változásokat, és új tradícióként honosítja meg
Vezetés módja
- a vezetőnek hozzá kell járulnia, hogy a csoporttagok lehetőséget kapjanak: szükségleteik kielégítésére a csoporttagok között a kommunikáció és az érzelmi viszonyok pozitív irányban fejlődjenek. Ezt elsősorban vezetési stílusával biztosíthatja.
Csoportnormák:
- a csoporton belül kialakult, a tagok által elfogadott és követett megállapodások, kollektív elvárások, elvek, értékítéletek rendszerét értjük. Ezek legtöbbször erkölcsi színezetűek.
Jellemzői:
- A normák interakciók eredményeként alakulnak ki
- Íratlan szabályok, mégis mindenki számára kötelező érvényűek.
- Olyan csoport követelményként funkcionálnak, amelyet a csoport egésze támaszt az egyes tagokkal szemben. A csoportban maradás feltételét képezik, de a bekerülésnél is viszonyítási alapul szolgálnak.
- Megtagadásuk vagy nem teljesítésük a csoport szankcióit mozgósítja: mellőzés, elszigetelés, kitaszítás.
- A csoportnormák csoport nyomásként hatnak a tagok viselkedésére, s ezáltal a csoportösszetartó erőt is fokozzák.
A normák megtartása különböző szinten valósulhat meg:
1. Kevésbé fejlett csoportban: a tagok kényszerből tartják be a normákat.
- vagy azért, hogy konfliktusokat kerüljenek el.
- vagy a félelem készteti őket az engedelmességre.
- Ez a „csoportfegyelem”
2. Fejlettebb csoportban: a csoporttagok belső meggyőződéséből fakad.
- Ekkor beszélünk „csoportmorál”-ról.
- amíg nincsenek normák, a csoporttagok bizonytalanok
- a munkavégzés előtt kell kitalálni őket
- amikor új csoportba kerülünk, előzetes elképzeléseink vannak
- vannak pozitív és negatív normák (mit kell és mit tilos)
- vannak előíró és leíró normák (leíró pl. megkérdezni a másikat, hogy hogyan telt a hétvégéje)
- a teljesen beszabályozott csoportokat a legtöbben nem viselik el (pl. szekták)
- a normákat soha nem írják le, csak akkor fogalmazzák meg, ha valki megszegi őket
- minden csoportban van 1-2 ember, aki képviseli a normákat
- ha a normák kialakultak, sokáig maradnak (pl. férfiakat szívesebben választanak főnöknek, mint nőket)
Csoportérték: A csoportértékek kategóriájába tartozik a kollektív tevékenység eredményeként keletkezett minden olyan teljesítmény, amelyre a csoport büszke lehet, amely a csoport, a közösség fejlettségének mutatója.
Csoportértéknek számítanak:
- pozitív hagyományok
- a „mi-tudat”
- színvonalas normák
- kiegyensúlyozott légkör
- stabil érzelmi struktúra
Csoporttagok egymást erősítő tényezői:
Csoporthatékonyság eredményesség - „ Egységben az erő”, tartja a közmondás.
A csoport eredményességétől függ.
- Rábízott feladat megoldásának sikere
- A csoport megtartó ereje
- Fejlődés
- A tagok elégedettsége
- Együttműködési hajlandóság.
1. Additív: munka esetében a kollektív erőkifejtésben megsokszorozódnak az egyéni teljesítmények, s ez fokozza a hatékonyságot. Pl.: katasztrófák idején a mentés, ill. romeltakarítás
2. Diszjunktív: jelleg esetén a csoport teljesítménye azon áll, hogy a leginkább teljesítőképes tag mit produkál. ( Kérdés tehát: szabad-e egy iskolai osztályból a leginkább teljesítő tanulót, tanulókat kiemelni ilyen, vagy olyan okok miatt, nem sérül-e túlzott mértékben a csoport hatékonysága? )
Az egyén csak jól működő csoportban érzi jól magát, mivel itt valósulhat meg, hogy mindenki nyer. Törekednünk kell, hogy a csoport, aminek tagja vagyunk, de a gondozottak csoportja is "az én győzöm, te is győzöl" elve szerint működjön.
A csoporton belül kialakult közvélemény teljesen sohasem egységes, de akkor igazán hatékony, ha a csoportot érintő lényeges kérdésekben többségi véleményt tükröz.
1. Személy-szerep konfliktusok
- egyik válfaja a túlterhelés
- a személy túl sok kötelezettséget vállal, s így nem tud mindegyiknek megfelelni
- másik válfaj amikor a személynek valamely értékét, hitét, belső meggyőződését kell feláldoznia a szerep teljesítésekor
2. Szerepek közötti konfliktusok
- jellegzetes a nő emancipációja
- a női családi szerepek ütköznek a foglalkozási, hivatási szereppel
- konfliktusforrást okozhatnak a házasságon kívüli viszonyban és a házasságban lévő kötelezettségek
- ezek kiváltó oka a szerepstruktúra konfliktusa - közvetett közösségi kapcsolati struktúra közvetlen társadalmi kötelékrendszerré alakul át
3. Szerepen belüli konfliktusok
- középvezető, a beosztottak és főnökök elvárásai
- a második típus amikor a szerep komplementer szerepének betöltője ellentmondásos elvárásokat támaszt
- főnök megkér valamire amit nem lehet legálisan, de figyelmeztet arra, hogy elvárja a legalitást
- marginális ember szerepe - az idegen az elhagyott és a bekerülni vágyott két csoport között
1. a figyelem megosztása
a személy kiiktatja tudatából az ellentmondást míg az egyik szerepét végzi
2. ideológiakovácsolás
a személy a konfliktusos tényezőket átértékeli, megmagyarázza önmagának, hogy mért kénytelen egymással összeegyezhetetlen igényeket kielégíteni
3. kompromisszumképzés
a személy konfliktusos szerepét átalakítja, és nem végez összeegyezhetetlen műveleteket
4. kábítás
a konfliktus élményétől a személy megszabadulhat kábítószerek, nyugtatók, alkohol segítségével
5. menekülés
a konfliktusos helyzet elhagyása, emigráció, esetleg öngyilkosság
- a személyiség több mint a szerep által megszabott tudati és viselkedési konstelláció
- előfordulhat a szereppel való teljes azonosulás - bűnözők, portás
- helyzetfüggő szerepek - csak akkor és annyiban aktualizálódik a személyben, amennyiben arra szükség mutatkozik
- inkognitó - a személy távolítja magától szerepeit
- játékos inkognitó - személy teljesíti szerepét, de metakommunikatív úton közli, hogy nem azonosul vele
- morális inkognitó - a szerep tudatos tagadása, más értékrend követése, mint amit a szerep követel
- szerepfelborítás - a szereptávolítás társadalmi cselekvéssé fordítása, forradalom