A gondolkodási műveletek fejlődése
A problémamegoldás gondolkodási műveltekben zajlik le.
A felnőttekétől eltér, mert:
- a gondolkodást a megismerés, az észlelés és az emlékezés uralja
- érzelmi hatás alatt áll
- a gondolkodás műveleti egységekké szerveződése még csak csírájában található meg.
Gondolkodási műveletek fajtái:
- analízis- szintézis
- összehasonlítás
- általánosítás
1. Analízis- szintézis
(helyes gondolkodásnál a kettő arányban áll)
Óvodáskor
- szintézis van túlsúlyban
- szempontok szerinti megfigyeltetéssel, elemzéssel alakítható
- egészből részeket emel ki (érzelmei alapján), így analizál
- az analízis szükséges a probléma felismeréséhez, illetve a feladat utáni ellenőrzéshez:
a) 3 évesek nem veszik észre a hibátà „nincs hiba”
b) Középsősök időnként ismerik fel a hibát
c) Nagycsoportosok szinte mindig felismerik a hibát
A minta követése magasabb fokú fejlettséget követel.
2. Összehasonlítás
(az analizáló tevékenység fejlődését eredményezi)
Óvodáskor
- a különböző színeket, tárgyakat jobban felfogja a hasonlókat
- kiscsoportban a felnőtt adja meg az összehasonlítási alapot, nagycsoportban már képes a gyermek felismerni azt
- eleinte a legfeltűnőbbek a külső tulajdonságok, és ezek alapján válogat, hasonlít össze
- nagycsoportban már képes a belső tulajdonságok alapján összehasonlítani
3. Általánosítás
(nagymértékben korlátozott, csoportmunka eredménye)
- elemi általánosításra képes
- nem szabályos általánosítások (nem lényeges jegyeket emel ki)
- ismeretek mennyisége meghatározó (azonos korúaknál nagy az eltérés)
- cselekvés folyamán belül megy végbe, játék közben (szóbeli megfogalmazás nélkül)
- asszociációk teszik lehetővé a tulajdonságok elvonatkoztatását
- szabály játékoknál szükségük van az általánosításra
- érzelmi motívumok továbbra is erősen befolyásolják