2321-06 Interakció az egészségügyi ellátásban követelménymodul
szóbeli vizsgafeladatai
1. feladat
Munkahelyén etikai probléma merül fel az ellátás kapcsán. Osztályértekezleten megbeszélik az esetet. A megbeszélést Ön vezeti.
A beszélgetés során az alábbi szempontokra térjen ki:
- etika és az erkölcs megjelenése a hétköznapokban
- normák és erkölcsi szokások a társadalomban
- döntési szabadság és morális autonómia
- az egészségügy etikai alapjai
- etikai értékek az egészségügyben
2. feladat
Munkahelyén az egyik beteg/kliens megtiltotta, hogy bármilyen információt kiadjanak róla hozzátartozóinak.
Tájékoztassa munkatársait az adatvédelmi szabályokról!
A feladat megválaszolása során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a jogalkotás lépései, emberi és állampolgári jogok
- jogi és etikai szabályozás az egészségügyben, különös tekintettel az önrendelkezésre és titoktartásra
- adatvédelem, személyes adatok védelme és közérdekű adatok nyilvánossága
- családjog, a házasság és a család, mint jogi fogalom
3. feladat
Külföldi cserediák tölti gyakorlatát az Ön munkahelyén. Kollégái bizonytalanok, hogy hogyan viselkedjenek vele, nem szeretnének modortalanok lenni, de nincs tapasztalatuk ilyen helyzetben.
Tájékoztassa kollégáit a felmerülő kulturális különbségek lehetőségeiről!
A feladat megválaszolása során az alábbi szempontokra térjen ki:
- az egészségügyi dolgozók tevékenységének etikai elvei és problémái
- az egészségügyi dolgozóval szemben elvárt etikai követelmények
- előítéletesség, másság, esélyegyenlőség, tolerancia, humanitás, empátia, karitativitás, intimitás jellemzői
- a különböző kultúrák szokásai, hagyományai
4. feladat
Szomszédja 21 éves életerős fiatalember motorbaleset áldozata lett, már csak a gépek tartják életben. Családja tanácstalan, segítséget kérnek Öntől, hogy mit tegyenek.
Tájékoztassa a családot a bekövetkezett tragédia folytán felmerülő kérdésekről és a lehetőségekről! Érintse a problémakör etikai és jogi vetületeit!
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a haldokló és a halottellátás etikai kérdései
- a szervátültetés etikai kérdései
- etikai dilemmák
- a pszichés támogatás lehetőségei
5. feladat
Az Ön munkahelyére érvényes társadalombiztosítással nem rendelkező páciens/kliens hozzátartozója érkezik.
Beszélgessen el a hozzátartozóval a kialakult helyzet törvényi hátteréről!
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a társadalombiztosítás rendszere, járulékfizetés
- egészségügyi törvény, betegjogok és kötelezettségek
- a betegjog érvényesítése
- egészségügyi szolgálatokra, szolgáltatókra vonatkozó jogszabályok
6. feladat
50 éves férfi betegről egy rutin vizsgálat keretében váratlanul kiderül, hogy gyógyíthatatlan betegségben szenved. A család – ismerősként – Öntől kér tanácsot a helyzet elfogadásához, feldolgozásához.
Tájékoztassa a családot a betegség egyénre gyakorolt pszichológiai hatásáról!
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a személyiség, a személyiség összetevői
- a betegség megélése, betegségmagatartás,
- a betegség hatása a személyiségre
- megküzdési stratégiák
7. feladat
Széleskörű szociológiai felmérés keretében felkérik Önt a kutatásban való közreműködésre. A kutatás célja a szociálisan hátrányos helyzetű családok társadalmi helyzetének a feltérképezése. Számoljon be a kutatásról munkatársainak!
A beszámoló során az alábbiakra térjen ki:
- a kutatás célja, hipotézise
- alkalmazott kutatási módszerek
- eredmények, statisztikai adatok értelmezése
- szociális intézményrendszerek
8. feladat
Munkahelyén a tanulók gyakorlati képzésével bízzák meg. A csoport heterogén összetételű. Tervezze meg a tanítási-tanulási módszerek alkalmazási lehetőségeit!
A tervezés során az alábbi szempontokra térjen ki:
- tanítási-tanulási módszerek
- a tanulási folyamat szervezése
- tanulási technikák, tanulásmódszertan
- tanulási problémák, zavarok, akadályok
9. feladat
Munkaügyi központ által támogatott átképzés keretében tanuló középkorú hallgatók oktatásában vesz részt.
Tervezze meg az oktatás során alkalmazható oktatási eszközöket és módszereket!
A tervezés során az alábbi szempontokra térjen ki:
- az oktatás szervezeti és munkaformái
- az oktatás eszközei és módszerei
- új módszerek a pedagógiában
- andragógiai alapismeretek
10. feladat
Munkahelyén több tanulási nehézséggel küzdő diákkal foglalkozik a munkája során. Beszélgessen el velük a tanulási szokásaikról!
A beszélgetés során az alábbi szempontokat érintse:
- a tanulás és kondicionálás,
- a tanulás fajtái
- a tanulás módszerek és szokások
- tanulási rituálék
11. feladat
Ismerősei körében, egy 28 éves fiatal nőben felmerül az öngyilkosság gondolata. A baráti körben beszélgetnek az esetről. Barátai kíváncsiak az Ön véleményére.
Tájékoztassa barátait a felmerülő pszichológiai és etikai kérdésekről!
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a személyiségfejlődés állomásai, törvényszerűségei
- a fejlődési szakaszok
- értelmi, érzelmi, testi fejlődés
- az öngyilkosság pszichológiai és etikai kérdései
12. feladat:
Intézményében egy új csoportot hoznak létre, melynek hatékony működéséhez elengedhetetlen a tagok összehangolt munkája. Az első megbeszélésen melyet Ön vezet, a csoportkohézió kerül szóba.
A beszélgetés során az alábbi szempontokat érintse:
- társas kapcsolatok
- csoport, csoportok jellemzői
- csoportdinamika
- a csoportokat alakító tényezők
13. feladat
Szeptember elején, iskolai közösségben, csoporton belüli villongások, erőviszonyok felmérése zajlik a társak között. Szülői értekezlet előtt beszélgetés alakul ki a szülők között.
Nyilvánítson véleményt a helyzet pszichológiai hátteréről!
A beszélgetés során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a csoporton belüli tagolódás
- csoporttagok egymáshoz való viszonya
- csoporttagok egymást erősítő tényezői
- szerepek, szerepkonfliktusok
14. feladat
Belső továbbképzés keretében munkatársainak a társadalmi rétegekről, a szegénység megjelenéséről kell beszélnie.
Tájékoztassa munkatársait az adott témáról!
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- a társadalom rétegződése
- a szegénység megnyilvánulási formái
- a család jellemzői, funkciói
- a közösség fogalma a társdalomban
15. feladat
Munkahelyén a gyakorlatra érkező tanulók kommunikációs felkészítésével bízzák meg.
Készítse fel a tanulókat a kommunikációs alapismeretekből!
A felkészítés során érintse az alábbi területeket:
- kommunikáció folyamata, jellemzői, fajtái
- a nyelv és a kommunikáció kapcsolata
- a verbális és a nem verbális kommunikáció jellegzetességei
16. feladat
A gyakorlatra érkező tanulók segítséget kérnek a betegekkel/kliensekkel és/vagy hozzátartozókkal való gördülékenyebb kommunikáció, együttműködés érdekében.
Tájékoztassa őket azokról a témakörökről, melyek segítségükre szolgálhatnak a helyzet megoldásában!
A feladat megválaszolása során az alábbi szempontokra térjen ki:
- verbális és nem verbális csatornák
- a közlési aktust befolyásoló tényezők
- a társmegismerés automatizmusai
- az értő figyelem, empátia szerepe a szakmai munka során
- empátia szintjei
17. feladat
Munkahelyén két munkatársa között konfliktus támad, melynek feloldására egyedül nem képesek.
Segítsen nekik ebben, egyéni beszélgetés keretében!
A feladat megválaszolása során az alábbi szempontokra térjen ki:
- konfliktusok okai, kommunikációs zavarok
- konfliktus és verseny
- konfliktuskezelés típusai
- konfliktuskezeléshez szükséges készségek
18. feladat
Munkahelyére új munkatárs érkezik.
Tájékoztassa az intézmény szervezeti felépítéséről, a munkaköri elvárásokról, a munka világára vonatkozó szabályozásokról!
A tájékoztatás során az alábbi szempontokra térjen ki:
- az egészségügyi dolgozók intézményen belüli hierarchiája
- munkakörök, munkakörökkel kapcsolatos elvárások
- személyes attitűdök
- Munka Törvénykönyve, Kollektív szerződés, Munkaviszony és munkajogi szerződések
19. feladat
Munkahelyén csoportvezetőnek nevezik ki, megbízásakor a főnöke kifejezett kérése, hogy helyezzen nagy hangsúlyt a kapcsolatteremtésre és kapcsolattartásra intézményen belül és kívül.
Tervezze meg a kommunikáció lehetőségeit!
A tervezés során az alábbi szempontokra térjen ki:
- partnerek meghatározása
- egészségügyi intézmények közötti kapcsolatrendszerek
- az intézményen belüli kapcsolattartás lehetőségei
- kapcsolatteremtés munkatársakkal, oktatásszervezőkkel, tanulókkal
20. feladat
Kollégája hosszú évek óta dolgozik az egészségügyben, mindennap fásultan érkezik és gépiesen végzi a munkáját. A betegekkel/kliensekkel, munkatársaival türelmetlen.
Vázolja fel milyen pszichés történések állhatnak viselkedése hátterében!
Kezdeményezzen beszélgetést munkatársával!
A beszélgetés során az alábbi területeket érintse:
- Burn-out szindróma jellemzői
- a kiégés okai, tünetei, hajlamosító tényezők, kialakulásának fázisai
- a kiégés megelőzése, feloldása
- segítő és gyógyító beszélgetés célja
- önsegítő technikák
21. feladat
Halláskárosult beteg/kliens/hozzátartozó érkezik az Ön munkahelyére.
Beszélje meg munkatársaival az alkalmazandó kommunikációs stratégiát!
A tervezés során az alábbi szempontokra térjen ki:
- kommunikációt akadályozó tényezők
- kommunikációt elősegítő eszközök
- a megváltozott képességű beteggel való foglalkozás jellemzői
- kommunikációs technikák alkalmazása halláskárosult betegnél
22. feladat
Ismerőse tanácsot kér Öntől. Három éves kisfia már egy éve szobatiszta volt, de az utóbbi időben gyakran bepisil éjszaka. Elmondása szerint a szülők éppen válófélben vannak, az édesapa bántalmazásai miatt gyakran menekülniük kell otthonról. Az anya nem tudja eldönteni, hogy orvoshoz kell-e vinnie gyermekét.
Adjon tanácsot az anyának!
A beszélgetés során az alábbi szempontokra térjen ki:
- családon belüli erőszak gyakorisága, megnyilvánulási formái
- a bántalmazó személyisége
- figyelmeztető jelek
- regresszió jellemzői a gyermek fejlődésében
23. feladat
Barátja tegnap jött haza a kórházból. A zárójelentésében nem tudja értelmezni az alábbi kifejezést: Diabetes mellitus. Magyarázza el a szó jelentését és a kórfolyamat lényegét!
A tájékoztatás során térjen ki a következőkre:
- a szakkifejezés magyar megfelelője
- a betegség lényege
- a kórkép tünetei
- terápiás lehetőségek
- szövődmények
- életmódbeli tanácsok
Forrás: http://www.efeb.hu/public/vizsgaszervezes/