Interakció az egészségügyi ellátásban
9. kidolgozott tétel
Munkaügyi központ által támogatott átképzés keretében tanuló középkorú hallgatók oktatásában vesz részt. Tervezze meg az oktatás során alkalmazható oktatási eszközöket és módszereket! A tervezés során az alábbi szempontokra térjen ki: az oktatás szervezeti és munkaformái, az oktatás eszközei és módszerei, új módszerek a pedagógiában, andragógiai alapismeretek
Oktatás: tanulás, tanítás elmélete és gyakorlata
A didaktika a pedagógia nagy tudomány terülte, a tanár és a tanulós kölcsönhatását jelenti, ezért kétpólusú.
Tanár: ismereteket ad át, ez a tanítást.
A tanítást megelőzi a felkészülés: meg kell tervezni az előadást (kiknek tartjuk, nem, korosztály, képességeik, tananyaga, időkeret)
Tanítási módszerek
Tanár: magyaráz, bemutat, szemléltet, kérdez
Tanár- Tanuló (kölcsönös): beszélgetés, vita
Tanuló: feladatmegoldás, kutatás, megfigyelés, házi feladat megoldása, csoportmunka
Oktatás szervezeti formái- A tanítási- tanulási folyamat színterei
Intézményen belüli (tananyaghoz kötődik)
- tanóra, korrepetálás, előkészítők, fakultáció, diákkör
- szakkör, gyakorlat, kirándulás – nem olyan szorosan kötődik
- Szervezett
- Tervezett
- Kötött
Intézményen kívüli
- Családà szocializáció elsődleges színtere
- Tömegkommunikációà pl. TV, rádió, újság (nem kiiktatni kell, hanem okosan használni.
Közművelődési intézmények: pl. színház, mozi, állatkert
- Kötetlenek
- Része az élethosszig tartó tanulásnak
- Be lehet vonni az intézményes tanulásba
Munkaformák
- frontális munka: a gyerekek tevékenysége párhuzamosan, egy időben, azonos ütemben haladnak
- egyéni munka: az egyes tanuló önállóan megoldandó feladatot kap
- csoport munka: 3-6 tanuló közös munkában old meg, kapott vagy vállalt feladatot
Az oktatás módszerei: Azok az eljárások, melyek az oktatási folyamat során a cél elérését szolgálják.
1. A nevelő munkájára alapuló módszerek:
– szóbeli ismeretközlés
– szemléltetés
– bemutatás
Jellemző, hogy a tanulói aktivitás szint alacsony.
2. A nevelő és a tanuló közös munkáján alapuló módszerek:
– megbeszélés (beszélgetés, konzultáció, vita)
– gyakorlás
– ismétlés
– ellenőrzés
– értékelés
3. A tanulók önálló munkáján alapuló módszerek:
– a tanulók megfigyelései
– kísérletei
– gyakorlati munkái
– szövegek tanulmányozása
– tanuló munkája (feladatlapok, munkafüzetek, oktatógépek)
Oktatás eszközei: oktatás folyamatában felhasználható, az oktatás céljainak elérését segítő tárgy vagy elektronikus úton előhívható képi vagy hanginformáció
Taneszközök csoportosítása: Háromdimenziós tábla, Tanári demonstrációs eszközök, Tanulókísérleti eszközök, Didaktikai segédeszközök, Nyomtatott eszközök: tanári és tanulói segédletek
Új módszerek a pedagógiában
Új módszerek alkalmazásakor előtérbe kerülnek:
Andragógia: a szó jelentése: férfi+ vezetni, felnőtt nevelés, oktatás, képzés
Jogi megközelítés szerint felnőtt az, aki a 18. életévét betöltötte, társadalmilag, aki már kilépett a munkaerő piacra, pszichológiai megközelítés szerint az érett személyiség (kb. 23-25év)
Az andragógia intézményrendszere
Önképzés
Nappali képzés
Esti képzés
Levelező képzés
Posztgraduális képzés: másoddiploma (alapvégzettségre tanulunk)
Analfabetizmus: iskolarendszerű oktatásban nem tanult meg alapfokon írni, olvasni és számolni.
Funkcionális analfabéta: az alapismeretekkel rendelkezik, de ezt nem tudja megfelelően alkalmazni
Élethosszig tartó tanulás: ma már elvárás a rugalmasság.
A felgyorsult technikai és gazdasági fejlődés egyre inkább igényli azt, hogy az emberek egész életükön keresztül tanuljanak.
A tanulás jelentős része a felnőttkorra tevődik át. Ez alatt nem iskolarendszerű oktatást értünk, hanem pl. továbbképzést. Igényli a világ, hogy adott esetben szakmát váltsunk, többször az élet során. Ha sok időt kihagyunk, nehéz visszaállni. Jelentős része az önművelés.