Egészségügyi tananyagok mindenkinek

“A kialakult betegséget kezelni olyan, mintha az ember akkor kezdene kutat építeni, amikor már megszomjazott.”


Egészségmegőrzés- egészségfejlesztés- egészségnevelés

kidolgozott 19. tétel


Egyedül élő, kissé túlsúlyos, ülő munkát végző nő, munkaidejének nagy részét számítógép előtt tölti, ügyfelek problémáival foglalkozik. Estére teljesen elfárad testileg és szellemileg is, nincs kedve egyedül sportolni, ha hazaér, TV-nézéssel tölti el a szabadidejét. Már többször elkezdett a közelében lévő edzőterembe járni, esténként futni, de mivel egyedül volt, hamar feladta. Tanácsot kér Öntől. Ajánljon testedzési programot, amivel a fizikai erőnlétét fokozni, fáradtságát csökkenteni tudná!

A feladat megválaszolása során az alábbi szempontokra térjen ki: a rendszeres testedzés fontossága, a jó testi és pszichés kondíció fenntartása érdekében, egészségi állapot megítélése, felmérése, egészséges életvezetés, mozgásprogramok, gyakorlatok kiválasztásának szempontjai, egészséges lelki egyensúly fenntartása, stressztűrő képesség, akaraterő fokozása, stressz oldó gyakorlatok jelentősége

 

 

A mozgás szerepe az egyén életében:

-          a mozgás életjelenség

-          az emberi szervezet megfelelő működéséhez, fejlődéséhez elengedhetetlen

-          ha életvitelünk során mozgásterünk beszűkül, akkor nehezebben tudjuk elkerülni a különféle mentális funkció zavarokat (konfliktuskezelés, problémamegoldás) és a vészesen mozgásszegény életmóddal összefüggésbe hozható szervi, anatómiai elváltozással járó betegségeket (magas vérnyomás, elhízás)

-          a rendszeres, optimális mennyiségű sportolás hatására fittek, edzettek leszünk (fittség: olyan testi- lelki állapot, amely magába foglalja az egészséges létezés és a jó közérzet stabil megtartását)

-          rendszeres mozgás hatására testi-lelki egészségünk kiegyensúlyozott és szilárd lesz

 

Rendszeres testedzés hatásai a légző- mozgás és a szív és keringés rendszerére

-          nagyobb állóképesség alakul ki

-          elősegíti az erősebb aktív izomzat és csontrendszer kialakulását és megtartását

-          ritkább ízületi és hátfájdalmak

-          szív és érrendszeri, mozgásszervi, daganatos és elhízással járó betegségek megelőzését teszi lehetővé

-          elősegíti a tökéletes testtartást

-          javul a szervezet oxigén ellátottsága

-          javul a szívizom oxigén ellátottsága

-          nő a szív és érrendszer teljesítő képessége

-          javul a szervezet ellenálló képessége

-          vonzóbb és karcsúbb alakot hoz létre

 

Mozgás hatása a pszichés állapotra:

-          könnyebb és tudatosabb stressz kezelés

-          határozottság, dönteni tudás

-          testi-lelki harmónia

-          csökkenti a depresszió, szorongás kialakulását)

-          elősegíti a fokozottabb szellemi koncentrációs képességet és kitartást

-          jobb közérzetet biztosít

-          nyugodtabb, mélyebb alvást biztosít mely elősegíti a szervezet gyorsabb regenerálódását

-          elősegíti a biztonságérzést, az önbizalmat, önbecsülést

 

Az egészségi állapot megítélése

 

1. Testi vagy fizikális állapot

Szubjektív megítélés: az egyén hogyan érzi magát

Objektív megítélés: a külső szemlélő, illetőleg vizsgálatokkal alátámasztott tevékenységeket jelentenek, pl. állóképesség, szűrővizsgálatok

 

2. Lelki egészség

Mentálisan egészséges ember az:

-          jól kijön saját magával

-          jól kijön másokkal

-          megfelelően tudja kezelni a felmerülő problémákat, konfliktusokat

 

3. Szociális környezet

- szociális helyzet

- társas kapcsolatok

- társas környezet

 

 

A népesség egészségi állapotának megítélése

- születéskor várható élettartam

- általános halálozási arányszám

- betegségek előfordulása, gyakorisága

- táppénzes napok száma

- életmód-korlátozottság, fogyatékosság népesség szintű aránya

- a lakosság minősítése saját egészségügyi állapotáról

 

Vezető halálokok:

1.        Szív és érrendszeri állapot

2.       Baleset

3.       Daganat

 

Betegségek okai:

-          helytelen táplálkozás

-          kevés mozgás

-          alkoholizmus

-          dohányzás

-          környezeti ártalmak

-          szegénység

-          rossz szociális körülmények

 

Egészségi állapot: azoknak a külső és belső viszonyoknak az összessége, amelyek között az ember létezik, és amelyek hosszabb- rövidebb ideig jellemzik.

 

Egészséges életvezetés:

 

Életmód: az egyénre jellemző, részben a nevelés során, részben a környezet hatására kialakult napi tevékenységek, szokások összessége. Az életmód elemeinek tudatos vagy ösztönös alkalmazását, periodikus ismétlődését vagy változásait az élet folyamán életvitelnek vagy életvezetésnek hívjuk.

 

 

Egészséges életmód alapjai:

-          helyes táplálkozás

-          elég mozgás

-          kerüljük a szervezetet érő kedvezőtlen hatásokat

-          rendszeresen ellenőrizzük egészségi állapotunkat

-          megfelelő tisztálkodás, öltözködés

-          megfelelő időbeosztás

-          lelki és szellemi gondozás

Ahhoz, hogy életvezetésünk helyes és egészséges legyen, fontos, hogy megfelelő önismerettel rendelkezzünk. Az életvezetés az egymásután következő napok tevékenységeinek összessége is, így fontos, hogy egy megfelelő napirendet alakítsunk ki.

 

 

Mozgásprogramok, gyakorlatok kiválasztásának szempontjai

 

Mozgás lehetséges módjai:

 

-          a sportág megválasztásánál figyelembe kell venni a korosztályoknál az életkori, nemi és pszichikai sajátosságokat

-          szabadidősportként is mindenféle sportág űzhető, a lényeg a mozgás heti többször

-          olyan sporttevékenységet kell választani, ami eléggé érdekel bennünket ahhoz, hogy kitartsunk mellette

-          mindegy, hogy mit sportolunk, a lényeg, hogy élvezzük, örömet és szórakozást valamint kikapcsolódást jelentsen

-          a mozgás megválasztásakor vegyük figyelembe az eddigi életvitelt

 

 

Szabadban végezhető mozgás: futás, biciklizés, görkorcsolyázás, labdarúgás, úszás

Lakásban végezhető gyakorlatok: has- hát- comb- fenék erősítő gyakorlatok

Munkahelyen végezhető gyakorlatok:

-          liftezés helyett lépcsőzzön

-          vannak irodában végezhető ülő illetve álló gyakorlatok

-          gerinctorna, nyújtózkodás, fejforgatás, fejdöntés, vállak felhúzása, törzskörzés

 

 

Stressz tűrő képesség fokozása

 

Ezeket tréning keretén belül oktatják.

A tréning résztvevői elsajátítják belső energiaforrásaik módszerét, megtanulják hogyan irányíthatják gondolataikat, úgy hogy minél kisebb legyen a stressz negatív hatása szervezetükre.

 

A csoport tagjai felkészítést kapnak arra, hogyan legyenek eredményesek az élet minden területén, összhangban a környezetünkkel, az előttük álló feladatokkal, elvárásokkal.

 

 

Akaraterő

-          egyik legfontosabb emberi vonás

-          elszántság a cél elérése érdekében

-          motivációà jutalom

 

 

Stressz oldó gyakorlatok

 

-          5-10 perces sétaà emeli az energiaszintet, csökkenti a feszültséget

-          Ülve torna

-         Viccmesélés

-          Pozitív gondolkodás

-          Negatív gondolatokà papírt előveszek, boldogságom okait leírni

-          Lehangoló dolgokat kiírni magunkbólà bekarikázom azokat, amiken lehet változtatni

-          Beszélgetés

-          Változtassunk környezetünkön

-          Sikítsunk, ordítsunk

-          Üljünk csendben

-          Hallgassunk zenét

 

 Stressz oldó gyakorlatok jelentősége:

 

-          a belső erőforrásaink fokozódnak, mentálisan feltöltődnek

-          önismeretünk, önértékelési képességünk, önelfogadásunk fejlődik.

-          fejlődik a célmeghatározás, lényeglátás, empátia, együttműködési képesség és készség

 

 

A résztvevők meglévő energiájukat valós problémák kezelésére fordíthatják,à teljesítmény megsokszorozódik.









Weblap látogatottság számláló:

Mai: 60
Tegnapi: 736
Heti: 60
Havi: 20 206
Össz.: 3 492 762

Látogatottság növelés
Oldal: Egészségmegőrzés- egészségfejlesztés- egészségnevelés 19. tétel
Egészségügyi tananyagok mindenkinek - © 2008 - 2017 - egeszsegugy.hupont.hu

A honlap magyarul nem csak a weblap első oldalát jelenti, minden oldal együtt a honlap.

Adatvédelmi Nyilatkozat

A HuPont.hu ingyen honlap látogatók száma jelen pillanatban:


▲   Itt: apgar táblázat - Vatera.hu
X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »