Az emlékezés és a képzelet fejlődése, az emlékezet szakaszai, a képzelet és a mese
Fogalma: az a megismerési folyamat, amely során régebbi észlelésein az eredeti ingerek jelenléte nélkül újra megjelennek.
Kétféle memória van:
Rövid távú: ingerhatásra azonnal végbemegy
Hosszú távú: szerkezeti változásokat hoz létre
Emlékezés fejlődése
Csecsemőkor
- érzékelés, észlelés folyamatába ágyazott, nem önálló lelki jelenség
- 4-5 hónaposan ráismer az anyjára, később a tárgyakra is
- Alapja a folyamatos ismétlés
- 1 éves korban 2 héttel azelőtt megtörténtre emlékeznek
Kisgyermek és óvodáskorban
3-4 éves kor
- az emlékezetet a mozgás és a cselekvés határozza meg, az ezek során bekövetkezett benyomásokra emlékszik
- kezdetben önkéntelen, spontán emlékezet dominál
- gyakran ismétlődő eseményeket felismer, nem pedig felidéz
5éves kor
- kezd kifejlődni a szándékosság
- át tudják venni a felnőttől az emlékezeti célt
- megnövekszik az emlékezet terjedelme
- szavakban való emlékezete is erősöd
Az óvodás emlékezete nem megbízható.
Iskolás kor
- szándékos emlékezet fejlődik—y tanulás
- az emlékezet logikailag felépített
- végig kíséri az egész iskolás kort
Emlékezet szakaszai:
Képzelet fejlődése
Fogalma: régi emlékképek nyomán új képek létrehozása
1.Képzelet alapja:
- ha valóság, innen veszi az alapanyagát (valóságból) és még újat is alkot
2. Analízis szintézis (lebontás- felépítés) egysége nyilvánul meg
- képzeletre hatással vannak az érzelmek is
Képzelet típusai
1. Reproduktív
- mások észlelését és elképzeléseit látva, hallva vagy olvasva a magunk számára újra felépítjük, pl. kalandregények
2. Alkotó képzelet
- új, önálló dolgok létrehozása az emlékképekbőlà önálló értékes mű alkotása
- gazdag emlékezet, gazdag érzelmi világ szükséges hozzá
3. Önkéntelen képzelet
- álom (félelmei és vágyálmok)
- „túlórázó idegsejtek”
4. Szándékos képzelet
- ábrándozás (jövőre irányuló képzelet
A képzelet és a mese
- a gyermek képzeletére a feltűnő élénkség, a csapongás, a képek kavalkádja jellemző
- érzelmei nagyon erősen befolyásolják
- nagy szerepe van a fantáziának
- gyermeki képzelet megnyilvánulásai formája a mese és a játék
- a képzelet fejlődésében minőségi változást hoz a beszéd
Óvodáskor jellemzői:
- fantáziahazugságok
- nem szándékosan másítja meg a valóságot
- gondolkodásának fejlődése függ a mesehallgatástól
- gyermeknek igénye a mesehallgatás
- halott szavakat belső képpel egészíti ki
- az első mesék hőse ő maga, később az állatmesék hőseivel azonosítja magát legkönnyebben
- a mesében a csodaszerű elemeket szereti, pl. varázslatok
- képzelet és valóság közti választóvonal lassan alakul ki
- mese örömet nyújt a gyereknek
- mesetudat: amikor már tudja, hogy ez csak mese