Egészségügyi tananyagok mindenkinek

“A kialakult betegséget kezelni olyan, mintha az ember akkor kezdene kutat építeni, amikor már megszomjazott.”


Az emlékezés és a képzelet fejlődése, az emlékezet szakaszai, a képzelet és a mese

 

Fogalma: az a megismerési folyamat, amely során régebbi észlelésein az eredeti ingerek jelenléte nélkül újra megjelennek.

 

Kétféle memória van:

Rövid távú: ingerhatásra azonnal végbemegy

Hosszú távú: szerkezeti változásokat hoz létre

 

Emlékezés fejlődése

Csecsemőkor

-         érzékelés, észlelés folyamatába ágyazott, nem önálló lelki jelenség

-         4-5 hónaposan ráismer az anyjára, később a tárgyakra is

-         Alapja a folyamatos ismétlés

-         1 éves korban 2 héttel azelőtt megtörténtre emlékeznek

 

Kisgyermek és óvodáskorban

3-4 éves kor

- az emlékezetet a mozgás és a cselekvés határozza meg, az ezek során bekövetkezett benyomásokra emlékszik

- kezdetben önkéntelen, spontán emlékezet dominál

- gyakran ismétlődő eseményeket felismer, nem pedig felidéz

 

5éves kor

-         kezd kifejlődni a szándékosság

-         át tudják venni a felnőttől az emlékezeti célt

-         megnövekszik az emlékezet terjedelme

-         szavakban való emlékezete is erősöd

 

Az óvodás emlékezete nem megbízható.

 

Iskolás kor

-         szándékos emlékezet fejlődik—y tanulás

-         az emlékezet logikailag felépített

-         végig kíséri az egész iskolás kort

 

Emlékezet szakaszai:

  1. Kódolás (elhelyezés)
  2. Tárolás (megőrzés)
  3. Elhívás (visszanyerés)

 

Képzelet fejlődése

Fogalma: régi emlékképek nyomán új képek létrehozása

 

1.Képzelet alapja:

- ha valóság, innen veszi az alapanyagát (valóságból) és még újat is alkot

2. Analízis szintézis (lebontás- felépítés) egysége nyilvánul meg

- képzeletre hatással vannak az érzelmek is

 

Képzelet típusai

1. Reproduktív

- mások észlelését és elképzeléseit látva, hallva vagy olvasva a magunk számára újra felépítjük, pl. kalandregények

 

2. Alkotó képzelet

- új, önálló dolgok létrehozása az emlékképekbőlà önálló értékes mű alkotása

- gazdag emlékezet, gazdag érzelmi világ szükséges hozzá

 

3. Önkéntelen képzelet

- álom (félelmei és vágyálmok)

- „túlórázó idegsejtek”

 

4. Szándékos képzelet

- ábrándozás (jövőre irányuló képzelet

 

A képzelet és a mese

- a gyermek képzeletére a feltűnő élénkség, a csapongás, a képek kavalkádja jellemző

- érzelmei nagyon erősen befolyásolják

- nagy szerepe van a fantáziának

- gyermeki képzelet megnyilvánulásai formája a mese és a játék

- a képzelet fejlődésében minőségi változást hoz a beszéd

 

Óvodáskor jellemzői:

-         fantáziahazugságok

-         nem szándékosan másítja meg a valóságot

-         gondolkodásának fejlődése függ a mesehallgatástól

-         gyermeknek igénye a mesehallgatás

-         halott szavakat belső képpel egészíti ki

-         az első mesék hőse ő maga, később az állatmesék hőseivel azonosítja magát legkönnyebben

-         a mesében a csodaszerű elemeket szereti, pl. varázslatok

-         képzelet és valóság közti választóvonal lassan alakul ki

-         mese örömet nyújt a gyereknek

-         mesetudat: amikor már tudja, hogy ez csak mese






Weblap látogatottság számláló:

Mai: 76
Tegnapi: 765
Heti: 841
Havi: 8 194
Össz.: 4 790 917

Látogatottság növelés
Oldal: Emlékezet és képzelet
Egészségügyi tananyagok mindenkinek - © 2008 - 2024 - egeszsegugy.hupont.hu

A honlap magyarul nem csak a weblap első oldalát jelenti, minden oldal együtt a honlap.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »