Az óvodáskor beszédfejlődése, a beszédfejlődés zavarai és okai
Óvodáskor beszédfejlődése
1.A beszédaktivitás intenzívvé válik
- beszédaktivitás nő
- beszéd folyamatossá válik
2. Új helyzetek, kapcsolatok jelentkeznek
- nő a társak iránti igényà ebben a korban gyorsabb a beszédfejlődés
3. Ebben a korban a beszéd és a gondolkodás együtt fejlődik
4. Kis és középső csoportban szituatív beszéd, a szituációban részt vevők fél szavakból is megértik egymást, és a beszéd csak az adott szituációval együtt érthető.
5. Nagycsoportos korban kontextusos beszéd
- a szituáció figyelembe vétele nélkül is érthető a beszéd
6. Óvodáskorú gyermek szókincse 3000- ről 6000-re nő
7. Gyakran használ igéket, főneveket, mellékneveket
8. Számnevek, mennyiségi viszonyok használata fejlődik
9. Fegyelmezettebb lesz, érzelmei már nem befolyásolják olyan erősen
Beszédfejlődés zavarai
- óvodáskorban már felismerhetők
- javítás: logopédus, család, pedagógus
Késői beszédfejlődés
- környezeti ártalom
- közlési vágy gátolt
Leegyszerűsödött nyelvtani struktúra
- gondolkodás retardációja
- kedvezőtlen szociokulturális háttér (szülők sem beszélnek jól, nem megfelelő példamutatás)
Kiejtés és beszédritmus zavara
- mozgásszervi ártalom
- pszichés ártalom (mellőzöttség)
- környezeti ártalom ( ijedtség, szorongás)