Egészségügyi tananyagok mindenkinek

“A kialakult betegséget kezelni olyan, mintha az ember akkor kezdene kutat építeni, amikor már megszomjazott.”


A játék formái csecsemő-, kisgyermek- és óvodás korban

 

1. Csecsemőkorban

Funkciós játék: mozgás, cselekvés, érzékelés (mászás, kéz használata)

Az első játék a szájhoz kapcsolódik:

-         szopómozgás

-         játék a hanggal

Próbálgatás szerű játékok

Funkcióöröm (megfordul, a kiságybanàkacag,àismétel)

Rítusok megjelenéseàbegyakorolt cselekvéssor

 

2. Kisgyermek korban jellemző játékok

A) 2. életévben jellemző

- mozgásos játékok, pl. játékok húzása, tologatása

- ügyességi játékok: problémahelyzetek megoldására kényszerítenek

Pl. fakockák, egymásba helyezhető játékok, csavarjátékok, ütögetős játékok

- kísérletező játékok: pl. zár kinyitása, építés, homokozás, öntözgetés

- közös játék: fogócska, bújócska, csip-csip csóka, képes könyv nézegetése

 

B) 3. életévre jellemző játékok

- mozgásos játék: hintázás, mászóka, csúszda

- ügyességi játék: építés, gyurma, legó

- szerepjáték: főzőcske, boltos, doktoros

- közös játék: felnőttel, testvérrel = idősebbet elfogadja, vele, egy korúval vitázik)

 

3. Óvodáskorú gyermek játéka

Érzékszervi- mozgásos játék

Egyszerű, gyakorló játék: gyakorlás öröméért végzi cselekvéssort

Cél nélküli játékok: minden előzetes terv nélkül rakosgat, manipulál az eszközökkel

Cél vezérelt játékok: funkciós játék legmagasabb szintjei: pl. bizonyos rend szerint fűzi a gyöngyöt és rakja a kockát.

 

Szerepjáték

Megjelenésének feltételei:

Motivációja: nagyfokú önállósodási törekvés, a felnőttek világának meghódítása

-         a gyermek szándékai és lehetőségei ellentmondásba kerülnekà feszültségà oldása játéktevékenységben

-         képzetek megjelenése előbb saját élmény, később elbeszélések nyomán, cselekvési- funkciós lehetőség korlátozottà

-         szimbólumképzés: feltételeà a jelentéshordozó és a jelentett dolog elkülönüljön egymástól

-         képzeteihez keres tárgya vagy tárgy láttán aktivizálódik a képzet

 

Témája:

-         a visszatükrözött valóságmozzanat alkotja témáját

-         a gyermek élmény anyaga

Kisgyermekkorban

-         a közvetlenül cselekvő módon átélt események

 

Óvodáskorban

-         beszédből, meséből, közvetett módon megismert események

 

Szerepjáték tükrözi:

-         az élményt

-         ismereteket

-         élmény mélységét

 

Kedvenc témák: azok, amelyekben a személyi kapcsolatok áttekinthetőek.

Élményei csak napok vagy hetek múlva jelennek meg a játékban illetve reprodukálódnak.

 

Szerepjáték tartalma

-         valóság, melyet a gyermek vágyai motiválnak

-         a valóságba belevegyíti a saját érzelemit

-         vagy valósághűen, vagy torzítva adja vissza

 

Szerepjáték segítése

-         élményanyag, élményszerzés biztosítása

-         a játékok eszközeinek biztosítása

-         önállósság biztosítása (ne irányítsuk a játékát)

 

Szabályjáték

-         a játékban a szerepekhez kapcsolódó szabályoknak nő a jelentőségük

-         igyekszik alárendelni viselkedését, és aki nem veszi komolyan a szabályokat, azt kizárják játékból

-         a szabályoknak akkor tud megfelelni, ha:

-         cselekvési és mozgásvágyát a szabályoknak alá tudja rendelni

-         képes konkrét fogalmi gondolkodásra

-         tudjon együtt működni

 

Teljesítőképesség összemérése (sport, verseny, társasjáték)

Fontos hogy a gyermek végigjárja a játék fejlődésének különböző szintjeit.







Weblap látogatottság számláló:

Mai: 80
Tegnapi: 240
Heti: 2 052
Havi: 1 527
Össz.: 4 869 369

Látogatottság növelés
Oldal: A játék formái csecsemő, kisgyermek és óvódás korban
Egészségügyi tananyagok mindenkinek - © 2008 - 2024 - egeszsegugy.hupont.hu

A honlap magyarul nem csak a weblap első oldalát jelenti, minden oldal együtt a honlap.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »