A játék formái csecsemő-, kisgyermek- és óvodás korban
1. Csecsemőkorban
Funkciós játék: mozgás, cselekvés, érzékelés (mászás, kéz használata)
Az első játék a szájhoz kapcsolódik:
- szopómozgás
- játék a hanggal
Próbálgatás szerű játékok
Funkcióöröm (megfordul, a kiságybanàkacag,àismétel)
Rítusok megjelenéseàbegyakorolt cselekvéssor
2. Kisgyermek korban jellemző játékok
A) 2. életévben jellemző
- mozgásos játékok, pl. játékok húzása, tologatása
- ügyességi játékok: problémahelyzetek megoldására kényszerítenek
Pl. fakockák, egymásba helyezhető játékok, csavarjátékok, ütögetős játékok
- kísérletező játékok: pl. zár kinyitása, építés, homokozás, öntözgetés
- közös játék: fogócska, bújócska, csip-csip csóka, képes könyv nézegetése
B) 3. életévre jellemző játékok
- mozgásos játék: hintázás, mászóka, csúszda
- ügyességi játék: építés, gyurma, legó
- szerepjáték: főzőcske, boltos, doktoros
- közös játék: felnőttel, testvérrel = idősebbet elfogadja, vele, egy korúval vitázik)
3. Óvodáskorú gyermek játéka
Érzékszervi- mozgásos játék
Egyszerű, gyakorló játék: gyakorlás öröméért végzi cselekvéssort
Cél nélküli játékok: minden előzetes terv nélkül rakosgat, manipulál az eszközökkel
Cél vezérelt játékok: funkciós játék legmagasabb szintjei: pl. bizonyos rend szerint fűzi a gyöngyöt és rakja a kockát.
Szerepjáték
Megjelenésének feltételei:
Motivációja: nagyfokú önállósodási törekvés, a felnőttek világának meghódítása
- a gyermek szándékai és lehetőségei ellentmondásba kerülnekà feszültségà oldása játéktevékenységben
- képzetek megjelenése előbb saját élmény, később elbeszélések nyomán, cselekvési- funkciós lehetőség korlátozottà
- szimbólumképzés: feltételeà a jelentéshordozó és a jelentett dolog elkülönüljön egymástól
- képzeteihez keres tárgya vagy tárgy láttán aktivizálódik a képzet
Témája:
- a visszatükrözött valóságmozzanat alkotja témáját
- a gyermek élmény anyaga
Kisgyermekkorban
- a közvetlenül cselekvő módon átélt események
Óvodáskorban
- beszédből, meséből, közvetett módon megismert események
Szerepjáték tükrözi:
- az élményt
- ismereteket
- élmény mélységét
Kedvenc témák: azok, amelyekben a személyi kapcsolatok áttekinthetőek.
Élményei csak napok vagy hetek múlva jelennek meg a játékban illetve reprodukálódnak.
Szerepjáték tartalma
- valóság, melyet a gyermek vágyai motiválnak
- a valóságba belevegyíti a saját érzelemit
- vagy valósághűen, vagy torzítva adja vissza
Szerepjáték segítése
- élményanyag, élményszerzés biztosítása
- a játékok eszközeinek biztosítása
- önállósság biztosítása (ne irányítsuk a játékát)
Szabályjáték
- a játékban a szerepekhez kapcsolódó szabályoknak nő a jelentőségük
- igyekszik alárendelni viselkedését, és aki nem veszi komolyan a szabályokat, azt kizárják játékból
- a szabályoknak akkor tud megfelelni, ha:
- cselekvési és mozgásvágyát a szabályoknak alá tudja rendelni
- képes konkrét fogalmi gondolkodásra
- tudjon együtt működni
Teljesítőképesség összemérése (sport, verseny, társasjáték)
Fontos hogy a gyermek végigjárja a játék fejlődésének különböző szintjeit.