A gondolkodás fejlődése óvodáskorban
Motiváló tényezői:
- megoldjon egy feladatot
- megfeleljen egy kérdésre
- kikerüljön egy probléma helyzetből
- megbirkózik az adott körülményekkel
Gondolkodására jellemző:
- többi megismerési folyamattal összefonódva nyilvánul meg
- még nem önálló pszichikus tevékenység
Gondolkodás fajtái:
- cselekvő- szemléletes
- szemléletes –képszerű
- nyelvi
1. Cselekvő- szemléletes gondolkodás
- érzékszervi- mozgásos problémahelyzeteket ismer fel
- problémahelyzet értelmezését segíti: vizuális összetevők, beszéd, érzelmi töltésà a problémamegoldás motivációja
- gondolkodása cselekvésbe ágyazott
- a magyarázatot össze kell kapcsolni a cselekedtetéssel és a tárgy szemlélésével
2. Szemléletes- képszerű gondolkodás
- problémahelyzetet szemlélet útján tudja megoldani
- megoldási műveleteket a fejében végzi el, de szemléleti alapra szüksége van
- gondolkodási tevékenységét a cselekvést megelőző szakaszban végzi el
- gondolkodás- beszéd kapcsolata megjelenik,à a feladatvégzést szóban el tudja mondani
3. Nyelvi gondolkodás
- erősödik a szó és jelentése közti kapcsolat
- képzelet segítségével oldja meg a problémákat (el is mondja)
- emlékképeket képes felidéznià emlékezet és képzelet kapcsolódik, a problémamegoldásbaà kialakul a logika (elemi gondolkodási műveletek jelennek meg)
- előre elgondolják a megoldást
- megtervezik a célhoz vezető utat (a keresés, próbálkozás egy rése képzeletben zajlik le)à belső szemléleti kép segítségével, gondolkodással oldja meg a feladatot
Óvodás korban mind a három szint megtalálható, hogy a gyermek melyiket használja az a feladat nehézségétől, ismerősségétől függ.