Steril anyagok utókezelése
A sterilizálás folyamatát dokumentálni kell a sterilizálási naplóban. Minden sterilizált anyagot, dobozt a következő jelöléssel kell ellátni:
- „STERIL” felirat
- a sterilezés ideje: év, hó, nap
- a sterilitás lejártának időpontja: év, hó, nap
- a sterilezésért felelős személy névjele
Jelzés nélküli csomagot kiadni tilos!
A sérült vagy nedves csomag nem steril, újra kell sterilizálni. A sterilizált anyagokat úgy kell tárolnunk és szállítanunk, hogy felhasználásukig biztosan csíramentesek maradjanak. Az átvizsgált, előírásszerűen jelölt steril csomagokat a helyi adottságoknak megfelelően (steril raktárban, faliszekrényben, zárható polcrendszeren, műszer- vagy gyógyszerszekrényben) tároljuk, lefertőtlenített felületen, portól védve.
A megbontott kötszerdobozból 24 órán át használható el a rakomány. A megbontás időpontját fel kell tüntetni, aláírással igazolni.
A felbontott kiemelő csipeszre rá kell írni a felbontás időpontját (óra, perc) és szárazon tárolva műszakonként cserélendő. A steril csomagból kivett csipesz, olló tárolása alkoholban tilos!
A központi sterilizáló működése
A hibalehetőségek kiküszöbölésére ma már sok egészségügyi intézményben központi sterilizáló működik.
Az osztályoktól, részlegektől, műtőktől átvett tárgyakat, eszközöket, műszereket megtisztítják, szükség esetén javíttatják, csomagolják, sterilizálják és a kiadásig tárolják. A tisztítási munka jelentős része gépesített, de ennek eredményességéhez szükséges, hogy az osztályokon a használat után az előöblítés megtörténjen.
A sterilizálást korszerű, automata vezérlésű gépek végzik, melyek a munkafolyamatot automatikusan dokumentálják.