A pedagógia alapfogalmai
A pedagógia (nevelés) egyidős az emberiség történelmével. A peidagogos görög eredetű szóból származik, jelentése gyermekkísérő. A 19. századba született a pedagógia tudományterülete, a filozófiából vált le.
A pedagógia tudatos, tervezett (ez különbözteti meg a hétköznapi neveléstől.
Önálló tudomány:
- szakmai nyelv
- szakkifejezések
- kutatási módszerei
- van saját tárgya
A pedagógia a nevelés tudománya, a nevelés elmélete és gyakorlata.
Tudományterületei: felnőtt nevelés, neveléselmélet, didaktika, összehasonlító pedagógia
Határterületei:
- oktatás gazdaságtan (oktatás finanszírozásával foglalkozik)
- oktatástechnológia
- neveléslélektan (pedagógia és pszichológia közös területe)
A pedagógiának két része van: nevelés és oktatás
Nevelés: értékek átadása, neveléselmélet fogalakozik vele, lehet spontán vagy tervezett
Értéknek nevezzük azt a jelenséget, amely hozzájárul az egyén önfejlesztéséhez és a közösség fejlesztéséhez. Az értékek történelmi kortól függenek.
Oktatás: tudás, információ átadása, didaktika foglalkozik vele
A cél a konstruktív életvezetés kialakítása: az ön és közösség rész legyen harmóniában (az ettől való eltérés vezet sikertelenséghez)
Vannak állandó értékek, amelyeket korról korra átadunk.
Nemcsak a pedagógia, de az egészségügy is értékeket teremt.