Interakció az egészségügyi ellátásban
10. kidolgozott tétel
Munkahelyén több tanulási nehézséggel küzdő diákkal foglalkozik a munkája során. Beszélgessen el velük a tanulási szokásaikról! A beszélgetés során az alábbi szempontokat érintse: a tanulás és kondicionálás, a tanulás fajtái, a tanulás módszerek és szokások, tanulási rituálék
A tanulás
A tanulás azt jelenti, hogy az emberek valamiről többet tudnak, mint azelőtt.
Köznapi értelemben: az elsajátítás valamennyi formája, amelynek eredményeként az egyén olyan ismeret, tudás, képesség birtokába jut, amellyel azelőtt nem rendelkezett.
Pedagógiai értelemben: az oktatás során elsajátított ismeretek, jártasságok és készségek kialakítása, képességek kifejlesztése.
Pszichológiai értelemben: minden (teljesítmény-, viselkedésbeli vagy tudásbeli) változás, amely külső hatásra, tapasztalásra,gyakorlás révén jön létre.
Formái:
- elméleti
- gyakorlati
- jártasságok
- készségek
Tanulás fajtái:
- perceptuális (tájékozódás érzékszervekkel)
- Pszichomotoros (mozgásos, lelki indíttatású)
- verbális (összekapcsolom a fogalmat a szóval)
- szociális (emberi kapcsolatok megtanulása)
Tanulás szintjei:
- időleges (48 óra)
- rögzült tudás (elő kell hívni)
- Teljesítménytudás
Tanulási módszerek
Ismétlés: rövidebb időben többször, többször kevesebbet
Gyakorlás:
- alkalmazó gyakorlás: meg tanult ismereteket kell többször alkalmazni
- komplex gyakorlás: meg tanult ismeretekhez tudjuk kötni az új ismereteket
Ez a két módszer a legfontosabb, enélkül nincs tartós tanulás.
Tanulás elvei, lépései:
- az anyagot rendszerezem
- nehezebb és könnyebb részek elkülönítése
- nehezebb részeket többször átolvasni
- reprodukálni kell
Tanulás külső feltételei:
- alkalom a tanulásra
- tanítás minősége (jól/rosszul tanítottak)
Belső feltételek:
- tanulás képessége
- megértés, kitartás,
- akaraterő, szorgalom
Eredményes tanulás nincs egyéni ráfordítás nélkül.
A tanulás feltételeivel fordítottan arányos az időráfordítás: minél több feltétel teljesül, annál kevesebb időre van szükség.
Tanulási rituálék/ A tanulás feltételei
Külső feltételek
- megfelelő helység
- íróasztal, ágy
- világítás
- óra
- nyugodt lelki állapot
- együnk, igyunk
- szellőztetés, oxigén
- osszuk be a tananyagot (a könnyű és röviddel kezdjük)
1. Először a tananyag áttekintése, mi van másnapra
- kezdjük a könnyebbel és rövidebbel
- ráhangolódási szakasz
2. Legnehezebb szakasz
- amire a legtöbb időt szánunk
3. Bármi lehet
- úgyis elfáradunk
Tanulnivalók közt tartsunk szünetet, menjünk levegőre, együnk csokit, szellőztessünk.
Lehet tanulási naplót csinálni.
Kulcsfontosságú az időbeosztás.
Rituálé: az a fontos, hogy a történések egy bizonyos, ritualizált módon menjenek végbe.