Érzelmek, érzelmi funkciók kialakulása
Érzelem: átélt hajlandóság valami felé, amit az egyén eleve jónak, illetve valami elöl, amit az egyén eleve rossznak ítél.
Pozitív érzelem, pl., öröm, szeretet.
Negatív érzelem, pl. bánat, félelem
Kivétel a haragà nem valami elől, hanem valami felé menekülünk.
1. Személyhez fűződő érzelmi kapcsolat kialakulása
- első kapcsolat: korai anya gyermek kapcsolat
Jó: születés után közvetlen mellre helyezés
Rossz: ha elválasztják az anyát és a gyermeket születés tánà szorongás
- az első kapcsolat megnyilvánulási formája: megkapaszkodás (Harlow féle majomkísérletek)
Az embernél ez az igény a fogóreflex, ami 4-5 hónapos korig nem váltható ki (biztonságérzet megtartásához más alkalmazkodási módokat tanul meg)
Anya szerepe:
- hiányállapotok megszüntetője
- biztonságot ad
- örömforrás
- szociális kapcsolat teremtés első lépése
Az anya gyermek kapcsolat minden későbbi nevelésnek az alapja. Testközeli kapcsolat:
- kölcsönös
- kétoldalú
- aktív
A fejlődésre pozitív hatással van.
2. Nehezítő tényezők
A) Az anya magatartása
Nyíltan és teljesen elutasítja gyermekét
Oka:
- társadalmi előítélet (leányanyák)
- anya súlyos lelki zavara
Az anya még éretlen az anyaszerepre
Oka:
- fiatal leányanya
- személyiségfejlődésben megszakadt nő
Túlzott aggodalmaskodás
Oka:
- ellenséges indulatok (pl. síró babaà nem tud rajta segíteni)
- szorongások
Magatartás váltakoztatása (kényeztetés, büntetés)
Ok:
- az anya hangulati változásai
B) Anya hiánya
Depresszió
- levert lelki állapot
- búskomorság
Hospitalizmus
- beszűkült érdeklődés
- elsivárodott kapcsolatok
A személyes kapcsolat az élet korai szakaszában nélkülözhetetlen.