Fejlődés lélektani alapfogalmak, pszichológiai törvényszerűségek, és a fejlődéslélektan adatgyűjtési módszerei, illetve ezek jellemzése
Érés
- a fajra jellemző önmozgás
- egy bizonyos fejlettségi szint elérése szükséges a tanuláshoz
Tanulás
- teljesítményben bekövetkező változás, gyakorlás útján
Fejlődés
- az érésnek és a tanulásnak a kölcsönhatásából adódik, éréssel és gyakorlással egy új fejlettségi szintre lehet eljutni.
Pszichológiai törvényszerűségek
- a szerkezet és a funkció egysége
- adott egy egység, ami gyakorlás során egyre kifinomultabbá válik
Koegzisztencia törvény
- együtt létezni
- a különböző pszichikus jelenségek agy adott időben különböző fejlettségi szinten lehetnek, pl. jól mozog, de beszédben elmarad
Transzfer törvény
- átvitel
- egy kialakult funkció új helyzetben is működik, illetve nem működik
- Működik: pozitív transzfer, ha valamit megtanulunk, akkor azt más, új helyzetben is képesek vagyunk alkalmazni, pl. írás
- Nem működik: negatív transzfer, a korábban megtanult funkció gátolja az új megtanulását, pl. idegen nyelv.
A fejlődéslélektan adatgyűjtési módszerei
- olyan eljárások, melyet a pszichológia művelői már kipróbáltak és eredményesen használták fel. Új fejlődés lélektani ismeretek megszerzésében vagy a már összegyűjtött ismertek gyakorlati alkalmazásában.
1. Megfigyelés
Önmegfigyelés
Introspekcio: a megfigyelő saját élménye jelen időben
Retrospekcio: saját élményekről utólag visszatekintve számolunk be
Előnye: önmagát figyel alany részére hozzáférhető
Hátránya: nem mindig tárgyilagos
Mások megfigyelése
- megbízhatóbb az önmegfigyelésnél
Alkalmi: cél az adatgyűjtés
Rendszeres: hosszabb ideig tart, célokat követ
Hibái: passzív módszer, véletlenszerűségektől sem mentes
2. Kísérlet
Laboratóriumi: zavaró körülményektől mentes
Természetes: természetes körülmények között
3. Kiegészítő módszerek
Explorációs módszerek
Kérdőív: rövid idő alatt nagy mennyiségű adat kiderül, de nincs közvetlen kontaktus a személlyel
Beszélgetés: lehet irányított vagy spontán, itt van kontaktus, de nem mindig objektív és őszinte
Klinikai beszélgetés: rugalmas, minden újabb kérdés az előzőre adott választól függ
Teszt módszer
Standardizálás
- a feladatsorozatot kipróbálják,à az átlagos adatokat tekintik, normálnakà a továbbiakban a többi gyermeknél elvégzett vizsgálatok eredményét ehhez viszonyítják
Projekciós
„ Mi jut eszedbe róla?”
„Mit látsz a képen?”
- színt ad a fantázia gazdagágáról, találékonyságról
- befolyásolja az egyén pillanatnyi pszichikus állapota
Teszt módszer hátránya
- nem derül fény a teljesítmény elérésének folyamatára
- nem ad betekintést a gyermek életkörülményeibe