Gyermekfogászati és fogszabályozási beavatkozások
4. kidolgozott tétel
A kerületi óvodákban egészségnevelı programokat szerveznek. A gyermekfogászati nevelésfelvilágosítás és megelızés is része a programnak, amiben ön is részt vesz. A vezetı óvónık megkérik, hogy tartson elıadást a témában a kollégáknak
Instruálás oviban
•Óvodáskor döntıen a tejfogazat idıszaka
•Óvodáskor vége a fogváltás kezdete – igen veszélyeztetett idıszak a maradó molarisok szempontjából
•A fogszuvasodás az egyik leggyakoibb fertızı betegség•3 évesek harmadának van lukas foga
•6 évesek harmadának van ép tejfoga
motiválás
• Vezetını, igazgató
• Óvónık
• Tanárnık
• SZÜLİK
Személyiségfejlıdés, tudatformálás legfontosabb idıszaka
Fontosak a helyi adottságok: van-e víz, idı, csap, tükör
Szülık bevonása: fogkefe, pohár
felvilágosítás
• Hol? – oviban, rendelıben
• Mikor? – állandóan, amikor a gyerek a székben ül, ill kapcsolatban vagyok vele
• Hogyan? – váróban plakát, prospektus, szórólap
•Tejfogazatban ínygyulladás ritkán fordul elı, legfeljebb csak erısen destruált fogak, gyökerek körül
vagy tartós szájlégzés esetén
Instruálás a kiscsoportban
• Célkitőzés: fogmosás szokásának kialakítása és gyakorlása
• 5 percig tudnak koncentrálni, az elıadás 20 – 30 percig tartson
• Étrend, vetítés, vetélkedı – oktatás játékos formában
• Plakkfestés alkalmazása
• Nagycsoportban zselés bedörzsölés
– Utána 5 percig nincs nyelés és öblítés
– Csak a nyálat szabad kiköpni
Nevelési célkitőzés
• Érzelmi (emócionális) síkon
• Értelmi (elméleti) síkon és
Gyakorlati síkon (manuális ügyességfejlesztés) valósul meg
Kiscsoportosok
• 1. alkalom
– Téma: táplálkozás
• Megkülönböztetni a „fog – barát” és „nem fogbarát” ételeket, italokat
• 2. alkalom
– Téma: szájápolás
• Fogkefe tartása
• Öblítés szárazon (játékos formában)
• Ismert fogalmak (tiszta – piszkos – meg kell mosni)
• Öblítés vízzel
• Fogmosás fogkrémmel
• Bemutatás saját szájban
• Mulázs alkalmazása
Középsı csoportban
• Téma: szájápolási ismeretek elmélyítése, bıvítése
– Gyerek sorolja fel az eszközöket
– Bemutatni az alapmozgásokat
– Fogorvos szerepérıl beszélni
– Fogászati eszközöket megismertetni
Nagycsoportban
• Téma: megelızés fogalma, módszerei, fogszuvasodásról beszélni
• Megismertetni a fogak részeit
• Különbséget tenni a tej- és maradófogak között
• Megmutatni a szájban a maradó fogakat (elsı nagyörlı, metszıfog)
• Állandóan dicsérni
– Pozitív megerısítés
• Óvodában – külsı és rágófelszín
• Iskola – összes felszín
– Krém 1 adagban 1 mg F
– Zselé 1 adagban 5 mg F
MINDIG MEGHATÁROZOTT SORRENDBEN mossák a fogak felszíneit
Felnıtteknek szóló üzenetek
• A szülık elérése a legnehezebb feladat
• Fogorvos akkor találkozik a szülıvel, ha baj van
• Óvodai szülıi értekezleten tudunk találkozni (csoportos beszélgetés)
• Egyéni beszélgetésre a rendelıben kerülhet sor
Legfontosabb üzenetek
• Egészséges tejfogak megırzése
• Táplálék fizikai tulajdonságai erıteljes rágásra, aktív izommunkára késztessék a gyereket
• Minél ritkábban egyen édességet! (gyermekeink az ajánlott cukormennyiség kétszeresét fogyasztják)
• Folyadékpótlásra a legjobb a víz!
• Esti fogmosás után ne egyen semmit
• Fogmosás naponta 2x – fogkrémet a szülı adja
• Fogápolási eszközöket a gyerek elérje (önállósulás)
Legfontosabb üzenetek
• Szülıi példamutatás a leghatásosabb
• Alapos szájápolás
– Rágófelszínen elıre – hátra
– Külsı felszínen zárt fogsor mellett körkörösen
– Íny felıl a fogak felé
• Fogváltás kezdete – elsı maradó rágófogak áttörési ideje – rizikóperiódusnak minısül
• Barázdazárás
• Elsı találkozás a fogorvossal – mikor még nincs panasz
WHO fogászati célkitőzései és a hazai orális egészségi állapot jellemzıi
• WHO fogászati célkitőzése 2020-ra a 6 éves gyerekekre vonatkozóan:
– 6 évesek 80%-a ép fogazattal rendelkezzen
• Hazai adatok: országos vizsgálatok eredménye alapján a 6 éves gyermekek 41%-ának van csak
egészséges foga (2008)