Egészségügyi tananyagok mindenkinek

“A kialakult betegséget kezelni olyan, mintha az ember akkor kezdene kutat építeni, amikor már megszomjazott.”


Interakció az egészségügyi ellátásban

8. kidolgozott tétel


Munkahelyén a tanulók gyakorlati képzésével bízzák meg. A csoport heterogén összetételű. Tervezze meg a tanítási-tanulási módszerek alkalmazási lehetőségeit!

A tervezés során az alábbi szempontokra térjen ki: tanítási-tanulási módszerek, a tanulási folyamat szervezése, tanulási technikák, tanulásmódszertan, tanulási problémák, zavarok, akadályok



Oktatás: tanulás, tanítás elmélete és gyakorlata

A didaktika a pedagógia nagy tudomány terülte, a tanár és a tanulós kölcsönhatását jelenti, ezért kétpólusú.


Tanár: ismereteket ad át, ez a tanítást.

A tanítást megelőzi a felkészülés: meg kell tervezni az előadást (kiknek tartjuk, nem, korosztály, képességeik, tananyaga, időkeret)


Tanulási folyamat szervezése

 

Figyelembe kell venni:

  1. Motiváció: a tanuló aktív részese legyen a folyamatnak, a motiválás legyen állandó (nem elég megteremteni, fenn is kell tartani)
  2. Megerősítés (visszajelzés): mindig kell, hogy legyen visszajelzés, azonnali kell, hogy legyen (érdemjegy, teszt, szóbeli, pl. dicséret)
  3. Differenciálás: ha egy csoporton belül sok különböző gyerek van


Általános, átlag: fiúk, lányok összetétele, életkor: figyelembe kell venni az előzetes élettapasztalatot

Különböző: tanulási zavarral, nehézséggel küzdő, magatartászavar, kivételes képességűek


Tervezési lépései

Rövid távú tervezés:

- egy alkalomra szól

- frontális: egy ember tanít több embert

- csoportmunka: 3- 6 fő, célszerűbb a vegyes csoport (pszichológiailag is)


Váltva célszerű ezeket alkalmazni.


Hosszú távú tervezés: a folyamatot egészében kell látni

A tanulási problémák


A lényege, hogy az iskolai teljesítménybe elmaradás mutatkozik.


1. Tanulás nehézség

-         csak iskolás korban jelenik meg

-         ez a legenyhébb foka

-         általános tanulási problémák,à ha nem kezelik súlyos elmaradásà motivációs zavarà kudarcokà viselkedés zavarà kimarad az iskolából

-         Okai: alacsony IQ szint+ hátrányos szociális helyzet

-         Kezelés: pedagógus foglalkozik vele, egyéni foglalkoztatás, pedagógus szülővel együttműködik


2. Tanulási zavar

-         csak egyes részképességek zavara

-         disgraphia- írásban

-         dislexia- értő olvasásban

-         diskalkulia- számolás (alapműveletek)

-         már óvódás korban is diagnosztizálható

-         Okai: beszédfejlődés zavara, rajzok csúnyák, koncentráció zavar, nagy mozgások zavarai

-         Terhesség, szülés problémái miatt jön létre

-         Felnőtt korban is jelentkezhet

-         Kezelés: fejlesztő pedagógus, szülővel való együttműködés


3. Tanulási akadályozottság

-         ez a legsúlyosabb

-         Oka: enyhe értelmi fogyatékosok

-         Tünetek: beszédfejlődés zavara, viselkedés zavar

-         Gyógypedagógus foglalkozik vele

-         Fontos a szülővel való együttműködés

-         Iskolás kor előtt jelentkezik


Tanulási módszerek

Ismétlés: rövidebb időben többször, többször kevesebbet

Gyakorlás:

-         alkalmazó gyakorlás: meg tanult ismereteket kell többször alkalmazni

-         komplex gyakorlás: meg tanult ismeretekhez tudjuk kötni az új ismereteket


Ez a két módszer a legfontosabb, e nélkül nincs tartós tanulás.


 

 

Tanulási rituálék/ A tanulás feltételei


Külső feltételek

-         megfelelő helység

-         íróasztal, ágy

-         világítás

-         óra

-         nyugodt lelki állapot

-         együnk, igyunk

-         szellőztetés, oxigén

-         osszuk be a tananyagot (a könnyű és röviddel kezdjük)


1. Először a tananyag áttekintése, mi van másnapra

-         kezdjük a könnyebbel és rövidebbel

-         ráhangolódási szakasz


2. Legnehezebb szakasz

-         amire a legtöbb időt szánunk


3. Bármi lehet

-         úgyis elfáradunk


Tanulnivalók közt tartsunk szünetet, menjünk levegőre, együnk csokit, szellőztessünk.

Lehet tanulási naplót csinálni.

Kulcsfontosságú az időbeosztás.


Tanulási technikák

Tanulási technikákon azokat az eljárásrendszereket értjük, amelyek segítségével a diák képes kialakítani az alapvető gondolkodási-megismerési műveleteket, egyúttal eljut odáig, hogy ezeket más helyzetekben, új problémamegoldásokban is alkalmazza.







Weblap látogatottság számláló:

Mai: 204
Tegnapi: 314
Heti: 518
Havi: 960
Össz.: 4 892 318

Látogatottság növelés
Oldal: Interakció az egészségügyi ellátásban 8. tétel
Egészségügyi tananyagok mindenkinek - © 2008 - 2024 - egeszsegugy.hupont.hu

A honlap magyarul nem csak a weblap első oldalát jelenti, minden oldal együtt a honlap.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »