Interakció az egészségügyi ellátásban
8. kidolgozott tétel
Munkahelyén a tanulók gyakorlati képzésével bízzák meg. A csoport heterogén összetételű. Tervezze meg a tanítási-tanulási módszerek alkalmazási lehetőségeit!
A tervezés során az alábbi szempontokra térjen ki: tanítási-tanulási módszerek, a tanulási folyamat szervezése, tanulási technikák, tanulásmódszertan, tanulási problémák, zavarok, akadályok
Oktatás: tanulás, tanítás elmélete és gyakorlata
A didaktika a pedagógia nagy tudomány terülte, a tanár és a tanulós kölcsönhatását jelenti, ezért kétpólusú.
Tanár: ismereteket ad át, ez a tanítást.
A tanítást megelőzi a felkészülés: meg kell tervezni az előadást (kiknek tartjuk, nem, korosztály, képességeik, tananyaga, időkeret)
Tanulási folyamat szervezése
Figyelembe kell venni:
Általános, átlag: fiúk, lányok összetétele, életkor: figyelembe kell venni az előzetes élettapasztalatot
Különböző: tanulási zavarral, nehézséggel küzdő, magatartászavar, kivételes képességűek
Tervezési lépései
Rövid távú tervezés:
- egy alkalomra szól
- frontális: egy ember tanít több embert
- csoportmunka: 3- 6 fő, célszerűbb a vegyes csoport (pszichológiailag is)
Váltva célszerű ezeket alkalmazni.
Hosszú távú tervezés: a folyamatot egészében kell látni
A tanulási problémák
A lényege, hogy az iskolai teljesítménybe elmaradás mutatkozik.
1. Tanulás nehézség
- csak iskolás korban jelenik meg
- ez a legenyhébb foka
- általános tanulási problémák,à ha nem kezelik súlyos elmaradásà motivációs zavarà kudarcokà viselkedés zavarà kimarad az iskolából
- Okai: alacsony IQ szint+ hátrányos szociális helyzet
- Kezelés: pedagógus foglalkozik vele, egyéni foglalkoztatás, pedagógus szülővel együttműködik
2. Tanulási zavar
- csak egyes részképességek zavara
- disgraphia- írásban
- dislexia- értő olvasásban
- diskalkulia- számolás (alapműveletek)
- már óvódás korban is diagnosztizálható
- Okai: beszédfejlődés zavara, rajzok csúnyák, koncentráció zavar, nagy mozgások zavarai
- Terhesség, szülés problémái miatt jön létre
- Felnőtt korban is jelentkezhet
- Kezelés: fejlesztő pedagógus, szülővel való együttműködés
3. Tanulási akadályozottság
- ez a legsúlyosabb
- Oka: enyhe értelmi fogyatékosok
- Tünetek: beszédfejlődés zavara, viselkedés zavar
- Gyógypedagógus foglalkozik vele
- Fontos a szülővel való együttműködés
- Iskolás kor előtt jelentkezik
Tanulási módszerek
Ismétlés: rövidebb időben többször, többször kevesebbet
Gyakorlás:
- alkalmazó gyakorlás: meg tanult ismereteket kell többször alkalmazni
- komplex gyakorlás: meg tanult ismeretekhez tudjuk kötni az új ismereteket
Ez a két módszer a legfontosabb, e nélkül nincs tartós tanulás.
Tanulási rituálék/ A tanulás feltételei
Külső feltételek
- megfelelő helység
- íróasztal, ágy
- világítás
- óra
- nyugodt lelki állapot
- együnk, igyunk
- szellőztetés, oxigén
- osszuk be a tananyagot (a könnyű és röviddel kezdjük)
1. Először a tananyag áttekintése, mi van másnapra
- kezdjük a könnyebbel és rövidebbel
- ráhangolódási szakasz
2. Legnehezebb szakasz
- amire a legtöbb időt szánunk
3. Bármi lehet
- úgyis elfáradunk
Tanulnivalók közt tartsunk szünetet, menjünk levegőre, együnk csokit, szellőztessünk.
Lehet tanulási naplót csinálni.
Kulcsfontosságú az időbeosztás.
Tanulási technikák
Tanulási technikákon azokat az eljárásrendszereket értjük, amelyek segítségével a diák képes kialakítani az alapvető gondolkodási-megismerési műveleteket, egyúttal eljut odáig, hogy ezeket más helyzetekben, új problémamegoldásokban is alkalmazza.