Óvodáskor fejlődése és az iskolaérettség
- feltétele a szobatisztaság
1. Alakváltozás
- a gyermek testi fejlődése különböző szakaszokon megy át
Telési időszak
- 2-4 éves kor
- Átlagosan 1,5- 2 kg/ év
- Első nyúlási szakasz 5-6 éves korban, átlagosa 4-5 cm/ év
2. Nagymozgások
3éves kor: váltott lábbal jár lépcsőn, 3 kerekű biciklin közlekedik
5-6 éves kor: kétkerekű bicikli, bonyolultabb mozgásformák (úszás, balett), nagy mozgásigény
3. Kismozgások
- rajzolás fejlődik (írás előfeltételei)
- kezdetben görcsös, céltalan firkálás és az egész testével mozog, később a mozgás differenciálódik a csuklóra és az ujjakra
- azt rajzolja, ami a számára fontos
- tárgyakat megnevezi, az ismertetőjegyeiket rajzolja le (séma rajz)
- épít, alkot, gyurmázik
4. Értelmi fejlődés
Figyelem
- 25-30 percig koncentrál
- Utánozási hajlam (példamutatás)
- Önállósodni akar
- Dönteni 5 éves kora körül sem tud
- Gondolkodását érzelmei befolyásolják
- Alkotó fantázia
- Meséket mond
- Fantáziahazugságok (figyelemfelkeltés)
- Élőt és élettelent eleinte nem tudja elkülöníteni, gyakran megszemélyesít
Beszédfejlődés
- „miért” korszak, később „mi történik ha” korszak
- Több szavas, időnként összetett mondatok
- Nyelvtanilag nem helyes
- Helyesen ragozni nagycsoportos korra tanul meg
- Fejlődik a számfogalom
5. Szociális magatartás
- keresi a kapcsolatot a felnőttekkel
- együtt játszik társaival
6. Játéktevékenység
- alkotó játék: rajzol, fest, épít, gyurmázik
- Szerepjáték: családos, boltos, doktoros
Iskolaérettség: iskolaérett az a gyermek, aki képes arra, hogy vele egykorúak társaságába beilleszkedjen és csoportosan új ismereteket sajátítson el.
Magyarországon átlagosan 6 éves kor.
Komplex vizsgálatból áll:
- anamnézis (kórelőzmény)
- szociális helyzet
- szomatikus állapot
- pszichikus tulajdonságok
Kritériumai
1. Szomatikus fejlettség
- fiúk: 18,5kg, 111 cm
- lányok: 17,9 kg, 110 cm
- megfelelő izomzat
- jó teherbíró képesség
- érzékszervek épsége
- megfelelő mozgáskoordináció (írástanulás fejlődik)
2. Értelmi fejlettség
- ép idegrendszer
- szándékos és tartós figyelemre való képesség
- megfelelő emlékező és tároló képesség
- megfelelő képzelőerő (képszerű tanulás feltétele)
- elemi fogalmak ismerete
- bizonyos fokú készségekkel kell rendelkeznie (írás, rajz, beszéd)
3. Érzelmi kritérium
- feladat tudat és kötelességérzet
- szabálytudat (magatartásszabályozás)
- akarat
- önfegyelem
- mozgás szükséglet fékezése
- közösségi életbe való beilleszkedésre való képesség